2017 Noord-Noorwegen

In 2017 heb ik 2 bijzondere reizen gemaakt. In februari 2017 ben ik met het expeditieschip de Sea Adventurer naar de Zuidpool geweest en van 31 juli tot en met 17 augustus 2017 een fly-drive boven de Noordpoolcirkel! Tijdens deze fly-drive heb ik o.a. de Lofoten, de Vesteralen en het eiland Senja bezocht.

REISROUTE

REISVOORBEREIDING

In oktober 2016 heb ik deze reis geboekt bij Beluga Adventures.

REISVERSLAG

Noordpoolcirkel!
Nadat ik in februari 2017 over de zuidppolcirckel ben gevaren, moest Aadje dit keer zeker maar eens op reis boven de noordpoolcirkel!
Ook dit keer was de reistas lekker vol gepakt (22 kg) voor een rondreisje in het noorden van Noorwegen. Aadje werd op maandagochtend 31 juli door Theo opgehaald voor een ritje naar Schiphol. Natuurlijk werd ik door pa uitgezwaaid. Ik was lekker op tijd op Schiphol, want het zou de drukste dag ooit op de luchthaven worden. Nu, dat heeft Aadje later zeker gemerkt ....... Het inchecken om even over tienen ging lekker snel en was ik met een half uurtje door de handbagagecontrole. Vervolgens 2 vluchten: om 14.00 uur naar Oslo (1,5 uur) en daarna naar Bodo (ook 1,5 uur maar wel met een uurtje vertraging).
Op de luchthaven van Bodo was helaas mijn ruimbagage niet aangekomen. Oeps, niet zo'n lekkere start van de reis! Vervolgens nog een uur op de luchthaven gewacht op de volgende vlucht uit Oslo, maar helaas zat ook daar mijn bagage niet bij. Ondertussen was ik bij het kantoor van luchtvaartmaatschappij SAS langsgegaan om de vermissing te claimen. Om over negenen 's avonds zat ik pas in de flybus naar het centrum van Bodo (5 minuutjes). Da's hier wel handig, je kunt in de bus gewoon betalen met je creditcard (54 kronen). Het Clarion Collection Grand Hotel ligt echt midden in het centrum. Prima 4 sterren hotel en fijne kamer. Een aanrader!

Shoppen in Bodo
Dinsdagochtend 1 augustus eerst lekker aan het badderen geweest en gelukkig heb ik altijd een noodpakketje kleding in mijn rugtas, maar ik miste zeker wel mijn toiletspulletjes. Daarna gauw ontbijten, want om 10 uur gingen de winkels in het shoppingcenter open (zo naast het hotel). Daar heb ik eerst inkopen gedaan bij de Spar supermarkt en een drogisterij. Daarna op zoek naar wat kleding. Gelukkig zat op de bovenste etage van het overdekte winkelcentrum een sport outlet. Ik heb oa mooi wat shirts, slippers en een trui kunnen aanschaffen, maar wel tegen noorse prijzen! Aan het begin van de middag nogmaals met de flybus naar de luchthaven voor een bewijs van de vermiste bagage. Helaas was er nog steeds niets te melden over mijn reistas. Wel heb ik vandaag nog een aantal keren contact gehad met Beluga Adventures en ook zij speuren mee naar mijn bagage.
's Middags nog even door het centrum van Bodo gelopen en gelukkig nog wat ondergoed kunnen kopen! Daarna snel mijn andere nieuwe aankopen opgehaald in het hotel, want om kwart over 5 vertrok de Hurtigbat (passagiersferry) naar Nordskot. De hele dag was er miezerregen en wind, maar gelukkig was het tijdens het boottripje van 1,5 uur helemaal droog.
Bij aankomst in Nordskot werd ik opgewacht door Jesper en die heeft mij in een klein open bootje naar het eiland Manshausen gebracht. Mensen zeg, dat ligt wel erg mooi. Een heel piepklein eilandje met vier schitterende moderne houten hutjes!!!!
Nieuwsgierig? Kijk dan even op https://www.manshausen.no/hytter

Manshausen
Aadje slaapt 2 nachten in een leuk glazen huisje op Manshausen. Vanuit mijn bed heb je een geweldig uitzicht op het water met diverse kleine eilandjes, vogels en af en toe komen er kajakkers en bootjes voorbij.
Je kunt wel erg merken dat ik in het hoge noorden zit. Afgelopen nacht is het niet donker geweest ondanks het bewolkte weer. 's Nachts schrok ik een paar keer wakker .......... Heb ik mijn tijd verslagen? Nee hoor Aad, snurk maar lekker verder!
Na een lekker ontbijtje heb ik woensdagochtend 2 augustus het eilandje rondgelopen en lekker gerelaxt. Tsja want 's middags had ik afgesproken dat ik zou gaan kajakken. Het weer werd steeds beter: stralende zon en bijna geen wind. Aadje heeft die middag heerlijk rondgepeddeld en een tocht gemaakt om de diverse eilandjes heen met zicht op Nordskot en in de verte zag ik ook al de Lofoten liggen.
Donderdag 3 augustus was ik bijna de gehele dag nog op Manshausen; de Hurtigbat richting Svolvaer op de Lofoten komt hier een keer per dag om 18.40. Vandaar dat Jesper mij 's morgens naar de overkant heeft gevaren. Aldaar het gehucht en de omgeving van Nordskot verkend. Prima wandelweer: zon en zo'n 19 graden. Dus 's middags heb ik in de nieuwe korte broek heerlijk in het zonnetje gezeten.
Tussen de bedrijven door heb ik ook nog contact gehad met Beluga, de reisverzekering en luchtvaartmaatschappij SAS. Helaas is mijn reistas nog niet opgespeurd.

Lofoten
Donderdagavond 3 augustus stond Aadje op de kade van Nordskot klaar voor de 2 uur durende overtocht met de Hurtigbat naar Svolvaer op de Lofoten. Tijdens de rit is de boot in nog meer kleine gehuchtjes gestopt. Het was een mooie tocht en even voor negenen stond ik op de kade van Solvaer. Omdat ik niet zo veel bagage had, ben ik gaan lopen naar mijn volgende accommodatie: Svinoya Rorbuer. Dit ligt op een eilandje vlakbij het centrum van Svolvaer. Ik verblijf 4 nachten in een klein vissermanhuisje nummer 61. Prima onderkomen.
Op vrijdag 4 augustus kon ik in Svolvaer mijn huurauto ophalen, Toyota Yaris. Natuurlijk weer even wennen, want het was een automaat met een hybride systeem. Net een computer! Dit keer zat er tot mijn verrassing navigatie in de wagen.
De auto heb ik die dag maar flink uitgetest en ben bijna helemaal naar het zuiden gereden. Via diverse stops kwam ik na 4,5 uur aan in Reine. Schittend mooi plaatsje, met leuke rorbuer (die zie je echt overal) op houten palen aan het water. Ook zie je hier veel houten rekken; daar wordt de stokvis op gedroogd. Het was deze dag ook schitterend weer: zon, strakblauwe lucht en 19/20 graden. Daarom heeft Aadje op een heerlijk terras aan het kleine haventje een visje zitten eten. Helaas moest ik daarna ook weer terug rijden. Schitterende tocht, maar erg hard kun je niet rijden. Zo'n 60 km per uur met veel bochten, soms wat smalle wegen en tunnels. Maar waar je ook zit op de Lofoten, het is echt schitterend met de stijle ruige bergen die zo zijn opgerezen uit de zee!

Stokvis
Zaterdagochtend 5 augustus heeft Aadje eerst maar eens lekker uitgeslapen! Vervolgens ben ik nog even gaan shoppen. Mijn grote reistas is er helaas nog steeds niet. Even buiten het centrum, vlakbij mijn favoriete supermarkt, heb ik een klein overdekt winkelcentrum ontdekt. Gelukkig was daar ook een winkel die ook mijn maat verkocht. Ik heb daar een spijkerbroek en wat shirtjes kunnen kopen. Niet echt geweldige kwaliteit, maar beter iets dan niets.
Daarna een korte rit met de auto gemaakt. Eerst naar Henningsvaer; een mooi dorpje dat gezellig aan het water ligt. Een rit waar je normaal maar 30 minuutjes over doet, maar Aadje deed er fors langer over. Het was erg mooi zonnig weer, dus regelmatig ben ik uit de auto gesprongen om een fotootje te maken. Daarna een bezoekje gebracht aan Kabelvag. Daar heb ik op een zonnig terrasje aan het kleine haventje de wereldberoemde stokvis besteld. Nu, dat was helaas niet zo'n geweldige keuze. Er zat absoluut geen smaak aan! Daarna heb ik bij mijn rorbu nog heerlijk in de korte broek in het zonnetje gezeten.
Zondag 6 augustus heeft Aad een laatste rondje met de auto op de Lofoten gereden. Dit keer de toeristische route naar Stamsund. Natuurlijk regelmatig een fotostop gemaakt.

Vesteralen
Maandag 7 augustus moest Aadje helaas de Lofoten verlaten. Hier had ik gerust nog een paar nachtjes langer willen verblijven!
Vandaag was de eindbestemming Andenes op de eilandengroep de Vesteralen, zo'n 220 km rijden. Aadje heeft deze dag met name veel tunnels gezien. De langste was 6,4 km. Je kunt wel merken dat de Vesteralen minder toeristisch zijn. Minder verkeer op de weg en de eilanden zijn minder ruig en mooi dan de Lofoten. Bij aankomst op het eiland Andoya, op het noordelijkste puntje ligt Andenes, heb ik voor de toeristische route gekozen. Leuke route, waar ik een paar mooie fotostops heb gemaakt. Rond half vier had ik mijn eindbestemming bereikt. Andenes is vooral bekend om het spotten van walvissen. Dus jullie snappen vast waarom ik hier een paar nachtjes verblijf!

Whalewatching
Dinsdag 8 augustus stond er een whalewatching trip op de vakantieagenda! Tsja, overal waar Aadje komt en waar walvissen zijn, wordt een boottochtje gemaakt. Inmiddels heb ik al vele tripjes gemaakt en al heel veel verschillende walvissoorten gespot, zelfs de blauwe vinvis (zo'n 30 meter, Zuidelijke oceaan)! Andenes is met name bekend om de potvissen (tandwalvis, 16 meter). Daarnaast komen er hier o.a. ook bultruggen en dwergvinvissen voor en in de winter (van eind januari tot begin maart) komen de orka's af op de haring!
Om 10 uur moest ik aanwezig zijn bij Whalesafari Andenes. Eerst een rondleiding in het "museum" voor alle weetjes over walvissen. Vervolgens vertrok om half 12 de boot (grote boot met 60 passagiers). Gezien mijn beperkte garderobe heb ik om een overall gevraagd. Aad werd mooi niet nat en ik had het gelijk lekker warm!
Al gauw spotte ik een dwergvinvis en vervolgens een potvis. Potvissen zijn niet echt spectaculair, ze springen bijvoorbeeld niet uit zee. Maar ze dobberen wel lekker in het water en ze ademen volop. Gelukkig zie je als ze duiken wel de staart.
Een half uurtje later werd er nog eentje gespot. Daarna zette de boot weer koers richting Andenes. Tijdens de boottocht was het weer prima, bewolkt maar wel droog. Helaas ging het later in de middag miezeren.

Dag 10
Woensdag 9 augustus was mijn 10e reisdag. Ik had nog geen echte plannen voor deze dag gemaakt. Dus eerst lekker uitslapen en uitgebreid ontbijten, want het is immers vakantie! Daarna in de auto gestapt voor een rondje op het eiland Andoya. Eerst via de oostkant gereden naar Risoyhamn en vervolgens richting Skjoldehamn. Aadje had namelijk 2 dagen geleden gezien dat hier een huskyfarm zat. Aldaar een hele leuke privé rondleiding gekregen op de boerderij met de husky honden. Het soort dat hier zat waren Alaskan husky's. Da's een mix van de verschillende husky soorten. Een grote farm heeft wel 200 a 300 honden; dit was een kleine farm met 27 stuks. Nu, voor Aad meer dan genoeg! De verschillende soorten sledes gezien en ik ben zelfs in een afgezet stuk geweest tussen de husky's! Nou ja zeg, het moet met Aadje niet gekker worden.
Op de farm werd ik onverwachts gebeld. Mijn reistas was eindelijk gearriveerd in Bodo. Ik heb gevraagd of ze deze met de eerstvolgende vlucht naar Andenes wilden vliegen. En ja hoor ............... op mijn 10e reisdag om half 5 was hij daar: de reistas!

Senja
Op donderdag 10 augustus ging al heel vroeg de wekker. Aadje wilde graag de eerste ferry nemen van Andenes (Vesteralen) naar Gryllefjord op het eiland Senja, omdat de weersvoorspelling voor de komende dagen niet zo best is. Om zeker te zijn van een plekje op de ferry, moet je een uurtje van te voren aanwezig zijn. Aadje zat daarom al om 7 uur aan een ontbijtje. Het was die morgen schitterend weer: strakblauwe lucht, zon en zo'n 15/16 graden.
Om kwart voor 9 vertrok de ferry. De boottocht duurde zo'n 1 uur en 40 minuutjes. Bij aankomst op Senja ben ik gelijk de Nationale Toerist Route gaan rijden van Gryllefjord naar Botnhamn. Een schitterende route langs de kust door allerlei fjorden en mooie uitkijkpunten. Maar vooral ook een route met heel veel tunnels, ik denk wel zo'n 12 stuks. Er zijn er bij die pikkedonker zijn en nauw. Als er tegenligger aankomt moet je half in de tunnelgrotwand rijden! Maar ......... Senja is echt schitterrend. Nog vrij onbekend, maar absoluut een aanrader. Dezelfde route heeft Aad weer bijna helemaal terug gereden en onderweg kwam helaas de voorspelde regen.
Rond half zes ben ik gearriveerd bij mijn onderkomen voor 4 nachten: Hamn i Senja. Nu mensen, dat ligt werkelijk onwijs mooi zeg. Ik heb een appartementje met een terras (large suite) en kijk zo uit over het fjord met het kleine haventje. Echt gaaf!

Rendieren
Vrijdag 11 augustus heeft Aadje 's morgens heerlijk rustig genoten van het uitzicht vanuit het appartement. Rond de klok van 12 uur ben ik de auto ingesprongen en eerst naar Gryllefjord gereden (10 minuutjes, 11 km). Hier is namelijk een benzinepomp! Tsja in dit deel van Noord Noorwegen moet je echt geen risico lopen. Het is dun bevolkt, met hele kleine dorpjes en naar de volgende pomp rijden kan dan wel effies duren!
Daarna heb ik een groot deel van de route van gisteren nogmaals gereden tot aan Mefjordvaer. Het weer was prima, mooie blauwe lucht met wolken en droog! In dit deel van Noorwegen noemen ze 20 graden al een hittegolf!
Aan het begin van de route, ter hoogte van natuurgebied Lavollskjosen, zag ik opeens een groep rendieren op de weg!!! Aad stond gelijk op de rem en heb ik het fotoapparaat gepakt. Helaas kwamen er een stelletje gekken die hard reden, zodat mijn rendieren de bossen in vluchten. Maar....... Aadje heeft ze toch maar mooi gezien!

Een Noors Avontuur
Maanden geleden had ik voor zaterdag 12 augustus een kayaktocht geboekt bij Hamn i Senja. Vrijdagavond had ik al vernomen dat de tocht zou doorgaan. Hopen maar dat het weer een beetje meezit!
Om tien uur was het verzamelen. Een belgisch gezin uit Antwerpen (met een jongen en meisje van 14 en 15 jaar), een studente van 25 uit Praag, die twee maanden hier in de housekeeping werkt, en natuurlijk de gids. Leuk klein clubje met gezellige mensen! Eerst moesten we ons in een drysuit worstelen, vervolgens booties aan en daarna nog een reddingsvest. Daarna een kleine instructie op de kade en vervolgens gingen we hier in het haventje rond kwart voor 11 te water. Mensen wat is het hier onwijs mooi rond Hamn i Senja in de Bergsfjorden. Een schitterend fjord met daarin wel honderd kleine eilandjes. Door het zonnetje zag het water er caribisch blauw uit! Op diverse eilandjes zijn er ook mooie hagelwitte koraalstranden. Daarnaast zitten er hier zeearenden en heel veel andere vogels. Als je geluk heb zie je ook nog een zeehond zwemmen (heeft Aadje helaas niet gezien). De tocht begon met best aardig weer voor het noorden van Noorwegen: half bewolkt, zo'n 15 graden en windkracht 3. Tsja, je zit hier maar liefst op 69,2 graden noorderbreedte (thuis is dit 52 en Oslo bijna 60).
Halverwege de kayaktocht hebben we op een van de eilandjes een stop gemaakt. Mensen, begint het toch te regenen! Nadat de bui was weggetrokken gingen we onze tocht weer vervolgen. Nu, dat was echt buffelen. De wind was aangetrokken tot windkracht 4 met uitschieters naar windkracht 5. En natuurlijk tegenwind! Het was echt verstand op nul, blik op oneindig en maar peddelen! Maar .....het was echt een onwijs grave tocht!

Het weer
Ik moet wel even zeggen dat ik tot nu toe enorm geboft heb met het weer. Natuurlijk heb ik af en toe wel regen en wind gehad, maar voornamelijk goed weer voor dit noordelijke deel van Noorwegen: vaak half bewolkt, soms zon en tussen de 14 en 19 graden.
Ook zondag 13 augustus was het prima weer. 14 graden en vaak een zonnetje. Een kort ritje met de auto gemaakt en lekker genoten van mijn geweldige stekkie in Hamn
's Nachts is het vreselijk gaan waaien en regenen. Aadje is maandagochtend 14 augustus maar vroeg uit de veren gegaan. Na een heerlijk ontbijt zat ik al om 8.20 uur in het rode autootje op weg naar Tromso. Onderweg waren er zware regenbuien en het was die dag erg fris, 9 graden. Brrrrrrr. Geen reden dus om lange (foto)stops te maken. Even over twaalven aangekomen in Tromso. Aadje heeft daar o.a. een mooi overdekt winkelcentrum bezocht (lekker warm!) en een mooie outdoor broek gekocht. Vervolgens de auto ingeleverd op de luchthaven. Vandaar bus 42 naar het Centrum van Tromso genomen. Mijn hotel ligt zo in het centrum en aan de haven.
Dinsdag 15 augustus was het weer koud en guur. Vandaar dat Aadje die morgen naar Polaria is gelopen. Een klein overdekt zeeaqarium. 'S Middags stopte het gelukkig met regenen en ben ik direct in de bus gesprongen naar de kabelbaan voor een mooi blik over Tromso. Rond half 6 was ik weer in het centrum en ging de zon zelfs schijnen!

Tromso
Woensdag 16 augustus was mijn laatste volle dag in Noorwegen. Ik had een zodiaktripje gereserveerd, omdat er mooi zonnig weer was voorspeld.
En inderdaad de zon scheen volop en gelukkig was het veel minder koud dan de afgelopen twee dagen! Om 11 uur kregen een kleine instructie, vervolgens een lekker warm pak en een reddingsvest aan en op naar de zodiak! Met de zodiak hebben we een ritje naar Kvaloya (ook wel whale island genoemd) gemaakt. Met name veel vogels gezien. Helaas kun je in augustus in dit gebied geen walvissen spotten.
Daarna nog even een bezoek gebracht aan het poolmuseum. Ja, dat is zeker een must voor Aadje! Veel was er te zien over de Noorse poolreiziger Amundsen, maar ook over de hollander Willem Barentsz en o.a. zijn expeditie naar Spitsbergen.