2011 Newfoundland, Montréal, Tadoussac & Quebec

REISROUTE

Klik hier voor de reisroute op Newfoundland
Klik hier voor de reisroute Montreal, Tadoussac, Quebec

REISVOORBEREIDING

De rondreis 'Walvissen en vogels bij Newfoundland' is geboekt bij Beluga Adventures

REISVERSLAG

Aadje goes to Canada! 28-7-2011
Ja, morgen is het dan zo ver, dan ga ik heerlijk 3 weken naar oost Canada! Eerst ga ik 9 nachten naar het eiland Newfoundland. Vanaf zondag 31 juli 2011 heb ik daar een internationale groepsreis geboekt. Ik hoop o.a. een aantal boottochten te maken en te speuren naar walvissen en vogels. Daarnaast hoop ik daar zwarte beren en elanden te zien.
Na de trip op Newfoundland vlieg ik alleen verder naar Montreal (6 nachten) en ga daar de omgeving en de stad verkennen. Daarna ga ik met de lange afstandsbus naar Tadoussac (3 nachten, bekend om de beluga´s). Ik sluit mijn reis af in Quebec (3 nachten).

Newfoundland, St.John's, 31-7-2011
Op vrijdag 29 juli 2011 heeft Erik mij weggebracht naar Schiphol en ben ik keurig op tijd vertrokken met British Airways naar Londen. Ondanks de drukte op Heathrow was ik heel snel bij de volgende gate voor mijn vlucht van Air Canada naar St. John's, de hoofdstad van Newfoundland. De vlucht verliep prima, de stoel zat lekker ruim (ja dat wil wel als je 14 kg bent afgevallen) en zelfs het vliegtuigeten (kip) smaakte goed. Om 15.30 uur plaatstelijke tijd (4,5 uur verschil met jullie) ben ik geland. De luchthaven van St. John's ligt erg mooi in de wildernis en is lekker overzichtelijk. Er is namelijk maar 1 band waar de koffers en tassen op komen. Gelukkig zat de mijne er ook weer bij! In de hal stond een medewerker van Wildland Tours (daar is mijn rondreis geboekt) op mij te wachten met een mooi blad met mijn naam er op. En speciaal voor Lilian heb ik hem natuurlijk op de foto gezet! Hij heeft mij even de belangrijke punten in de stad laten zien en heeft me keurig bij mijn hotel (Quality Hotel Harbourvieuw) afgezet. Ik heb een prima kamer. Ligt aan de achterkant en dus heb ik geen last van de schepen in de haven. Er staan maar lieftst 2 2-persoonsbedden, dus 3 van jullie hadden makkelijk met mij mee kunnen gaan! Het weer was gisteren prima hier. 19-20 graden met een zonnetje. Ik ben maar op verkenning gegaan en de stad in geweest. Effe canadese dollars pinnen en in een cafeetje een kippie gesmikkeld.
Zaterdag 30 juli begon bewolkt, maar daarna werd het steeds beter. Bewolkt, zon en zo'n 19-20 graden. Nou da's niet slecht voor Newfoundlandse begrippen. Ik kwam die zatermorgen al mijn gids voor de komende week tegen (Jean) en zij adviseerde mij om een taxi naar Signal Hill te nemen in plaats van te lopen. Dus Aadje stond al om 9.30 uur boven op de heuvel met een schitterend uitzicht op St. John's, de haven en de oceaan. In de oceaan spotte ik gelijk al een walvis (humpback whale, da's een bultrug en kan maximaal zo'n 17 meter worden). Vanaf de heuvel een schitterend pad naar beneden gelopen langs de oceaan en de haven. Omdat het toen erg zonnig was heb ik maar besloten om op zoek te gaan naar een firma die boottrippies aanbied. Nou, dat is er dus maar eentje! (Iceberg Quest) Gelukkig kon ik net nog mee voor de tocht om 13.00. Geweldig hoor, gelijk op de eerste de beste dag hier allemaal walvissen te mogen zien!!! Naast de bultruggen van vanmorgen, heb ik ook gewone vinvissen gezien (fin whale, deze kan maximaal 25 meter worden). Op de blauwe vinvis na is dat het grootste dier en walvis op aarde. Daarna maar effe de stad ingeweest en bij een geweldig bakkerijtje (the rocket) voor een prikkie een heerlijk grote mok thee besteld! Vanavond heb ik maar gewoon hier in het restaurant gegeten, zodat ik nog even tijd heb om jullie te mailen.
Voor morgen (zondag) en woensdag is er regen voorspeld, maar voor maandag en dinsdag zie ik een zonnetje en 18 graden op de tv staan. Morgenavond heb ik een meeting met de groep en de gids Jean. Het is een lekker klein groepje, 7 gasten.
Nu, ik ga na zo'n mooie dag maar vroeg gestrekt, want ik heb nog een beetje last van mijn blaasontsteking die ik voor de reis heb opgelopen.

Newfoundland: walvissen en vogels, 2-8-2011
Zo de berichten van jullie te lezen is het weer bij jullie ook goed. Hier op Newfoundland valt het weer tot nu toe erg mee. De zondag (31 juli) startte alleen wel met een beetje regen, maar ja toen zat ik toch heerlijk te ontbijten. Ja, da's wel lekker. Ik kan elke dag aanschuiven en al het lekkers wordt voor mij neergezet (geroosterde boterhammen, croissants, joghurt, bosbessen muffins enz enz.). Rond een uurtje of 10 ben ik St. John's verder gaan verkennen. De huizen zijn hier allemaal van hout en in verschillende kleuren geverfd. Voor de schilders is hier dus werk zat! De stad ligt tegen een heuvel gebouwd, dus de kuiten begin ik nu toch aardig te voelen. Daarna ben ik te voet naar het Geo Centrum gegaan (dat ligt halverwege Signal Hill, waar ik zaterdag ben geweest). In dit gebouw kun je alles zien over het ontstaan van de aarde en Newfoundland.  's Avonds had ik een meeting met de gids Jean en de andere 6 reizigers. Ja, dat zijn allemaal Amerikanen/Canadezen. Nou, mijn engels kan ik dus goed bijschaven. Hier in de winkels denken ze nogal vaak dat ik uit Quebec kom, omdat ik zo'n grappig engels accent heb. Dat komt vast omdat ik net zo beroerd engels spreek als de franstalige Canadezen in Quebec! Maar desondanks red ik mij prima.
Maandag 1 augustus had ik mijn eerste excursiedag met de groep. Eerst zijn we naar Bay Bulls gereden met een grote wagen c.q. kleine bus. Plek genoeg voor ons allen. Onze gids Jean is ook gelijk onze chauffeur. In Bay Bulls zijn we op een boot gestapt om walvissen en vogels te zien (O'Brien Boat Tours). We hadden schitterend weer, zo'n 19 graden en een zonnetje. Ik heb wederom veel walvissen gezien. Dit keer alleen bultruggen. Natuurlijk heb ik ze op de video en de foto vastgelegd. Er zitten een paar mooie opnames bij, waarbij je ze ziet spuiten en duiken. Helaas willen ze nog niet voor mij gaan springen. Bij Gul Island zaten echt duizenden watervogels. 's Middags zijn we doorgereden naar Ferryland. Daar de boel bekeken en weer terug naar St. John's.
Aan deze kant (oost) van het Avalon-schiereiland zijn de meeste inwoners van Ierse afkomst. Aan de westkant komen ze meer uit Engeland vandaan.

Newfoundland: Cape St. Mary's & Bonavista, 6-8-2011
Dinsdag 2 augustus zijn we met de wagen naar het zuiden van het Avalon Schiereiland gereden. Onderweg diverse stops met blik op zee, de vogels en de walvissen. Vanuit de wagen zagen we een bultrug uit zee springen. Fantastisch! Helaas waren we allemaal te laat om dit op foto en video vast te leggen. Daarnaast een bezoek gebracht aan een zalmtrap. Het landschap heeft veel weg van Schotland met de rotsige kusten, maar het binnenland heeft veel naaldbossen. Er staan genoeg mooie kerstbomen bij. Eindbestemming op 2 aug. was St. Bride's met een motel op een klif aan de kust (1 nacht).
Woensdag 3 aug. zijn we eerst naar Cape St. Mary's geweest. Deze rotsige kust zit vol met zeevogels en met name Jan van Genten. Schitterend. In deze tijd van het jaar hebben deze vogels kuikens (ca. 1 maand oud). Ook een zeearend gespot die op de loer zat voor een lekker maal/kuiken. Vervolgens een lange rit naar Bonavista. Hier landde John Cabot in 1497 als eerste moderne Europeaan in Noord Amerika en Newfoundland. In Bonavista had ik een mooi hotel (2 nachten). Op de schommelstoel in mijn kamer keek ik zo uit over de kleine haven.

Donderdag 4 aug. zijn we 's morgens naar Trinity gereden. Daar hadden we een zodiaktocht om walvissen te spotten in de Trinity Bay. Nu, dit keer hadden we er echt Newfoundlands weer bij! Mensen zeg, wat was het slecht weer, verschrikkelijk wat een regen, wind en golven. Gelukkig kregen we wel een warm en regendicht pak. We hebben in de zodiak wel veel lol gehad. Het was ondanks het weer een geweldige boottocht. Van heeeeeel dichtbij heb ik de walvissen kunnen bekijken (helaas was het niet verstandig om foto's te nemen). Schitterend als je ziet zwemmen, ademen en vervolgens ziet duiken (staart). Daarna een geweldige lunch en het dorpje Trinity bekeken.

Op vrijdag 5 aug. hebben we eerst Kaap Bonavista bezocht met zijn vuurtoren. Daar hebben we vanaf de kust een hele grote groep walvissen gespot. Hoeveel? Ik weet het niet, ik denk zo'n 40 a 50 stuks. Kortom: het zag zwart van de walvissen! Iets verder op het Bonavista Schiereiland zijn we naar een klif met een kolonie met papegaaiduikers (puffins) gewandeld. Bovenop de klif was het lekker ruig met al die wind (en later ook een beetje regen). Vervolgens zijn we vanmiddag teruggekeerd naar St. John's. Dit weekend is daar het jaarlijkse folkfestival. Bekende sterren als Russel Crow (filmster en Oscarwinnaar) zijn al gespot.

We hebben een gezellige groep met al die Amerikanen. Gelukkig kan ik ze redelijk goed verstaan. Ze willen allemaal mijn videofilm (nu ca 30 minuten) hebben! Wellicht word ik dan wel een bekende "filmster" in de VS. De gids/chaffeur Jean is ook goed. Tenslotte is het eten hier erg lekker. In de afgelopen week waren het ontbijt en lunch inbegrepen en mag je zelf uitkiezen! Ik kan jullie gerust zeggen dat die geweldig smaken! Vooral de kipsandwich met bessen en de muffins met allerlei bessen zijn erg lekker. Maar ook de kabeljauw smaakt erg goed.
Nu, dat was het weer. Nog 2 nachtjes en dan ga ik verder naar Montreal. Achteraf is het goed geweest dat ik 2 dagen eerder dan de groep ben gearriveerd. Ik was lekker uitgerust en heb toen met het goede weer veel dingen kunnen doen.

Gearriveerd in Montreal!, 8-8-2011
De laatste keer dat ik jullie mailde zat ik nog op Newfoundland. Op zaterdag 6 augustus heb ik de laatste trip met de groep van Wildland Tours gedaan. Het weer op die dag was echt Newfoundlands! Heel veel vluchten zijn die dag en vrijdagavond gecanceld. Helaas ging onze boottocht die dag dan ook niet door. De zee was te ruig. Wel zijn we naar Cape Spear gereden, vlak bij St. John's. Deze kaap is het meest oostelijke puntje van het Noord-Amerikaanse continent. Ik heb mijn regenoutfitt maar aangetrokken, want ik wilde toch echt naar dat punt lopen. Natuurlijk nog even naar de geweldige oceaan gekeken, maar zelfs de walvissen vonden het te slecht om mij even gedag te zeggen! Daarna naar The Rooms gegaan. Da's een museum over Newfoundland en Labrador. 's Middags ging de groep naar het Geo Centre, maar daar was ik een week eerder al geweest. Ik heb toen maar een ander uitstapje gedaan, namelijk naar de dokter! Na de kuur van 5 dagen kreeg ik helaas weer last. Nou, dat kon Dr. Eric Elli ook zien en heeft mij een antibiotica kuur voor 10 dagen meegegeven (nu maar hopen dat die sterkere pillen wel helpen). Jean (gids) heeft mij er heen gebracht en op mij gewacht. Vervolgens de rest van de groep opgehaald en toen in het hotel in St. John's op amerikaanse wijze afscheid genomen van iedereen. 's Avonds heb ik nog wel gezellig met 2 amerikanen (moeder en dochter) in het hotel gegeten. Dit keer voor de verandering kabeljauw!
Vandaag, zondag 7 aug, heeft Jean mij opgehaald en naar de luchthaven gereden voor mijn vlucht naar Montreal. Om ca. 15.00 uur ben ik geland en stond binnen een half uur buiten! Gauw in de luchthaven een kaartje gekocht voor de snelbus en deze stond buiten (STM lijn 747) al op me te wachten! Met 30 minuutjes zat ik al bij het centrale busstation op 5 minuutjes lopen van mijn hotelletje. Het is een echt huiselijk hotellteje met een leuke meid aan de balie. Gelukkig spreekt ze ook engels, want mijn frans is echt te verschrikkelijk om aan te horen! Mijn kamer is prima, 2/3 sterren, en vooral het onwijs grote bed is geweldig. Het ligt aan de achterkant, dus ik heb geen last van de herrie. Het hotel ligt namelijk in een straat met restaurantjes, barretjes, cafeetjes, theehuisjes, bioscopen, winkeltjes en de metro. Zojuist heb ik de buurt nog even verkend en voor de verandering maar een broodje kip met een grote bak thee genomen. Verder een grote fles water gekocht om de boel flink te laten doorstromen! Deze week wordt het hier zo'n 25 graden met kans op zon, wolken en ook regen!
Nu, ik ga maar eens languit voor de TV liggen en die grote fles met water maar eens aanboren!

Groetjes uit Montreal, 13-8-2011
Maandag 8 aug. ben ik overdag naar het ATP Tennistoernooi in Montreal (Rogers Cup) geweest. Het weer was schitterend deze dag, zon en 26 graden. Ik heb gewoon mijn plu op moeten zetten voor de zon! Ik had deze dag een toegangskaart voor het een na grootste court (Court Banque National). Ik heb daar 1 wedstrijd gezien en had een mooie plek op rij drie in het midden van de lange zijde. Vervolgens wilde ik wel even een blik werpen op het centre court. Het zat lang niet vol en ben daarom maar stiekum naar binnen geglipt en heb een lekker stekkie uitgezocht! Leuke wedstrijd tussen Ferrero en Gulbis. Om een uurtje of 4 heb ik de metro en de bus genomen naar de enige berg in Montreal (Mont Royal, ca 250 meter hoog) voor een mooi blik over de stad.
Dinsdag 9 aug. ben ik nogmaals teruggegaan naar Mont Royal naar een ander uitkijkpunt met zicht op het olympisch complex (spelen 1976). Daarna de metro genomen naar Vieux Montreal (oude gedeelte). De boel daar rustig bekeken en heerlijk zitten eten. Het was heerlijk weer, bewolkt en 25 graden. Om half zes zat ik weer bij de tennis en dit maal had ik een kaart voor het centre court voor 2 wedstrijden (o.a. Baghdatis en Djokovic). Nou, mensen begint het na een uur toch verschrikkelijk te gieten hier. Ik geloof dat ik dat lage druk gebied uit Newfoundland heb meegenomen! Heb nog even rondgesnuffeld en heb nog met wat mensen van www.tenniscanada.com gesproken en zij hebben nog een foto van mij gemaakt (wellicht komt die op de internetsite?!). Vervolgens in mijn regenoutfitt voor de kassa gaan staan en heb ivm het weer een kaart voor donderdagavond gekregen.
Voor woensdag 10 aug. had ik een excursie via internet geboekt voor de Laurential Mountains. Ik heb daar o.a. gevaren op het Lac des Sables. Het was lekker weer (halfbewolkt, 23 graden) en ik had een van de weinige onoverdekte plekjes op de boot. Nu daar in die mountains (van ca 300 tot max. 1600 meter) kun je gerust een weekje vertoeven. Het is een enorm uitgestrekt gebied met veel meren (leuk om te kanoën) en leuke plaatsjes in de bergen.
Donderdag 11 aug. ben ik met de metro (dat werkt hier geweldig) naar het Olympisch Park gegaan. Eerst met de lift in de scheefste toren ter wereld voor een mooi blik over de stad. Daarna kon ik gewoon het olympisch stadion (ook wel de big O genoemd, vanwege het vele geld dat het heeft gekost) binnenlopen. Dat is een heel zwemcentrum met maar liefst 7 zwembaden en een tribune voor 2.777 toeschouwers. Ik heb daar wel even mijn ogen uitgekeken. Het was ook mogelijk om daar zelf te gaan zwemmen, maar ja met die onsteking lijkt me dat niet zo slim. Natuurlijk ook even wat foto's genomen en het op film vastgelegd. Naast het olympisch zwemstadion ligt het oude wielrenstadion (velodrome). Van dit stadion hebben ze een overdekte dierentuin gemaakt. Daar ben ik ook even naar binnen geweest. 's Avonds wilde ik nog naar de tennis gaan, maar omdat de ontsteking nog niet over is, heb ik dat helaas maar niet gedaan. Op de tv heb ik toen maar naar Federer gekeken.
Vandaag, vrijdag 12 aug., is mijn laatste dag hier in Montreal. Wederom heerlijk weer hier (23/24 graden, zon en een paar wolken). Ik had zo'n lekkere regeldag! Eerst ben ik mijn bustickets voor Tadoussac en Quebec gaan kopen. Vervolgens heb ik wederom een uitstapje naar de dokter gemaakt. Helaas is de ontsteking nog lang niet over. Als je als buitenlander naar de dokter wilt, moet je naar een walk in kliniek gaan. Nou en dat kan wel effies duren voordat je wordt geholpen! Om kwart over 2 stond ik buiten met inmiddels mijn derde antibiotica kuur (nu gericht op mijn nieren ipv mijn blaas, ik bleek dus een nierbekkenontsteking te hebben). Daarna ben ik naar het oude deel van de stad gegaan, heb lekker rondgewandeld, in een park gezeten en natuurlijk heerlijk zitten eten. Straks mijn tas inpakken, want morgenochtend gaat om 6 uur de bus naar Quebec/Tadoussac.

Tadoussac, 15-8-2011
Nu, mensen het is hier geweldig in Tadoussac! Een goede keuze om hier 3 nachtjes te bivakkeren.
Afgelopen zaterdag, 13. aug., ging mijn wekker al om 4.45 uur, want ik moest om 5.30 uur bij het busstation in Montreal zijn. Da's maar 5 minuutjes lopen van mijn hotel en ik was helemaal op tijd! Precies om 6.00 uur vertrok de bus naar Quebec. Een erg mooie bus met wc!!! De bus was 10 minuten voor het schema in Quebec en ik had maar liefst 40 minuten om naar het volgende perron (20 meter!) te lopen (van te voren had ik dat als een stressmomentje ingeschat!). De bus arriveerde om 14.00 uur in Tadoussac. Ik had verwacht dat ik wel effies moest lopen naar mijn hotel, maar ik had wederom een meevaller. Het hotel lag precies aan de overkant van de busstop! Ik heb een geweldig leuk en gezellig hotelletje. Leuke en superschone kamer met een verrada. Daar heb ik inmiddels al heerlijk relaxed een paar uurtjes met een boek gezeten. Ze hadden voor deze dagen regen voorspeld, maar het was zaterdag erg zonnig en 22 graden! Ik ben maar gelijk even de benen gaan strekken en de omgeving verkend. Genoeg leuke restaurantjes en een supermarktje (voor de watervoorraad). Leuke wandeling gemaakt en op de rotsen heerlijk naar de St. Lauwrence River zitten kijken (enorm brede rivier).

Voor zondagochtend had ik via het hotel een walvistocht per zodiak gereserveerd. Wederom was het droog, 20 graden en wel bewolkt. Ook deze keer kreeg ik zo'n warme overall/pak aan. Drie uur lang heerlijk walvissen gespot. Dit keer veel vinvissen (als die duiken, zie je helaas de staart niet) en een enkele bultrug. 's Middags nog een wandeling gemaakt en daarna weer teruggegaan naar mijn stekkie op de rotsen.
Vandaag, maandag 15. aug., heb ik een boottocht in het fjord gemaakt. Tadoussac ligt immers op de kruising van de St. Lauwrence River en het Saguenay fjord en dat schijnen walvissen en met name beluga's fijn te vinden (brak water). Tijdens de tocht heb ik beluga's gespot, echter door hun geringe formaat zijn ze moeilijk te fotograferen. Het was gelukkig droog vandaag, meest bewolkt en 19 graden. Nu, prima toch! Vanavond mijn laatste avondje in Tadoussac, want morgen komt om 9.30 uur de bus naar Quebec.

Quebec, 18-8-2011

Na 4 heerlijke dagen in Tadoussac ben ik op dinsdagochtend 16 aug. om 9.30 uur vertrokken met de bus. Om 14.00 uur gearriveerd op het bussttion in Quebec en heb daarna maar de taxi genomen. Ik zit namelijk in het oude gedeelte van Quebec en dat ligt bovenop een heuvel/berg. Dus dat is lekker klimmen. Ik heb een mooi hotel op 2 minuten lopen van alles en toch rustig gelegen. In de hal staat een computer waarmee ik naar jullie kan mailen en daar kun je ook gratis koffie, thee en sapjes pakken!
In Vieux Quebec is het erg leuk en gezellig. Genoeg winkeltjes, restaurantjes, wandelpromenade, oude gebouwen enz. Je kunt alles in het oude deel te voet doen (inmiddels heb ik al lekkere klimkuiten!). Dinsdag ben ik gelijk maar de oude stad ingegaan en de boel verkend. Natuurlijk was het hier lekker weer, zon en 22 graden.
Woensdag 17 aug. heb ik de openbare bus gepakt naar Parc de la Chute Montmorency, ca 40 minuutjes. Hier is de hoogste waterval van Canada en stort hier neer in de St. Lawrence River. Hij is zo`n 83 meter hoog en dat is 30 meter hoger dan de Niagara watervallen (die zijn alleen veel breder). Elke busrit (enkele reis) kost in de stad e.o. 2,75 CAD (ca 2 euro). Ik heb de boel natuurlijk op foto en film vastgelegd en ben daarna terug naar de stad gegaan. Daar heb ik de plaatstelijke markt en Vieux Port (de oude haven + omgevig) verkend. Ook wederom zon en 24 graden.
Natuurlijk vragen jullie je af wat Aad `s avonds allemaal uitspookt. Nu, dat is hier goed geregeld. Diverse avonden in de week is o.a. een gratis voorstelling van Cirques du Soleil om 21.00 uur. Die wordt gegeven onder de autosnelwegen! Dat is zo`n 25 minuutjes lopen en het was erg leuk.

Vandaag, donderdag 18 aug, ben ik vroeg uit de veren gegaan voor de eerste rondleiding van 9.00 uur in de Citadel. Dat is een militair terrein/fort en is ook gelegen in het oude gedeelte van Quebec. Om 10.00 uur was daar de wisseling van de wacht. Ze dragen daar het zelfde kostuum als in Londen. Als enige britse kolonie is deze ceremonie niet in het engels, maar in het frans. Hierna door naar het Hotel du Parlement voor een gratis rondleiding. Hier zetelt namelijk de regering van de provincie Quebec. Ik vond dat ik nu wel genoeg culturele uitstapjes had gemaakt en heb toen de bus genomen naar een heel groot overdekt winkelcentrum (Laurier). Ook vandaag is het mooi weer: zon en 24 graden.
Morgen is helaas mijn laatste dag hier in Canada. Om 14.30 uur heb ik de taxi besteld naar de luchthaven van Quebec. Eerst vlieg ik met een heel klein vliegtuigje (gaaf hoor!) naar Montreal. Daarna naar Londen en tenslotte naar huis!