2014 Reisverslag Antarctica

Van dinsdag 25 november tot en met zondag 21 december 2014 heb ik mijn DROOMREIS gemaakt: een expeditiereis naar de Falkland Eilanden, South Georgia en Antarctica.

Tijdens deze scheepsreis op de Plancius heb ik gebruik gemaakt van een webaccount. Onderstaand de verslagen die ik tijdens deze reis heb gemaakt en die door mijn collega Debbie op deze website zijn gezet. Binnenkort voeg ik nog filmpjes toe aan deze website.

Wil je een berichtje sturen, plaats dan een reactie op deze website.

Voor algemene informatie over deze reis, de reisroute en het expeditieschip de Plancius: KLIK HIER

FILMPJES

Hieronder twee filmpjes. Deze zijn gemaakt door medereiziger Ruedi Abbühl uit Zwitserland.
Links een geweldig mooi filmpje over mijn lievelingspinguin, de rockhopper, op Saunders Island (Falkland Eilanden).
Rechts een filmpje van 5 minuten van mijn reis!!!

Amsterdam-Buenos Aires, 25 t/m 28 november 2014

Aangekomen in Buenos Aires
Op dinsdag 25 november ben ik door Jan en pa naar de luchthaven gebracht. Op Schiphol was het niet druk en kon ik zo mijn ruimbagage inleveren (ruim 22 kg). Daarna gauw een klein karretje gepakt voor mijn handbagage. Ja, mijn handbagage is ook niet weinig. Ik heb o.a. een hele collectie aan film- en fotocamera's bij me en de daarbij behorende accu's en opladers.

Om 21.15 steeg mijn Boeing 777 op en 13,5 uur later ben ik om 6.45 uur (4 uur tijdsverschil) geland op het internationale vliegveld nabij Buenos Aires. Vervolgens naar de douane voor een stempeltje in het paspoort. Daarna zag ik gelukkig al snel mijn ruimbagage op de band staan. Bij het loket van Manuel Tienda Leon een kaartje gekocht voor 140 peso (13 euro) voor een transfer naar mijn hotel in Buenos Aires (in totaal ruim anderhalf uur). Dat gaat prima. Elk half uur vertrekt er een bus naar een veilig centraal punt in het centrum van de stad en daar stap je over in een taxi die je voor je hotel af zet.
Om kwart over 10 kon ik in hotel Pulizer gelijk inchecken. Dat was wel erg fijn na zo'n lange vliegreis. Het is een prima 4sterren stadshotel. Het ligt zo in het centrum bij alle winkels en bezienswaardigheden en tegenover het hotel is een kleine supermarkt.
's Middags als eerste naar Plaza San Martin gelopen en vervolgens door de drukste winkelstraat (Florida) naar Plaza de Mayo (bekend van de dwaze moeders) en de Obelisk. 's Avonds natuurlijk heerlijk een Argentijnse biefstuk, bife de Lomo, gegeten! Daarna weer gauw richting hotel gelopen, want na een nacht in een vliegtuig ben ik niet echt topfit!

Welkom in het land van de biefstukken
Donderdag 27 november schrok ik ineens wakker. Heb ik mij verslapen? Nee hoor Aadje 't is pas 3 uur in de nacht! Ik heb me lekker nog een paar keer omgedraaid en pas om 9 uur ben ik aangeschoven bij het ontbijtbuffet. Vervolgens wilde ik toch graag eens geld pinnen. Nou, dat heeft wel effies geduurd. Achteraf blijkt dat je met je Europese pinpas maar maximaal 1000 peso per 50 minuten kan pinnen en daar bovenop komt telkens 51 peso aan kosten. Dat is makkelijk geld verdienen! (tip voor toekomstige reizigers: neem een vooraadje euro's mee!).

Tijdens mijn rondreis van 7 jaar geleden in Argentinië/Chili heb ik al veel bezienswaardigheden in Buenos Aires gezien. Daarom heb ik deze dag gekozen voor een voettocht door de meest groene kant van de stad. Eerst naar Recoleta. Daar heb ik de openbare begraafplaats bezocht met o.a. het graf van Evita Peron. Vervolgens door allerlei stadsparken gewandeld naar de wijk Palermo. Veel ambassades zijn hier te vinden en ook leuke winkelstraten. Ook heb ik het Museum van Evita bezocht en de botanische tuin. Bij Plaza Italia op de metro gestapt terug naar Recoleta. Op een mooi terras heb ik daar 's avonds in het zonnetje wederom een heerlijke biefstuk gegeten! Het was deze dag zo'n 28 graden. Kon ik mooi lekker opwarmen voordat ik naar het koude zuiden ga!

Ushuaia/Vuurland, 28 november t/m 1 december 2014

Fin del Mundo
Vrijdag 28 november was weer een reisdag. Eerst moest ik in het hotel voor 12 uur uitchecken en heb toen maar gelijk de taxi naar de plaatselijke luchthaven in Buenos Aires genomen (zo'n 20 minuutjes). Om circa 4 uur was mijn vlucht gepland naar Ushuaia.
Die avond ben ik goed aangekomen in Ushuaia. De temperatuur was een graad of 9, maar er stond wel een ijzige wind die op je keel slaat. Welkom Aad aan het einde van de wereld (Fin del Mundo)! Ushuaia op Vuurland is namelijk de meest zuidelijke stad van de wereld. En het ligt zo'n 1000 km van Antarctica. Vanaf de luchthaven een kort taxiritje naar het hotel in het centrum.

Tierra del Fuego
Voor zaterdag 29 november was er regen voorspeld, echter tot een uurtje of 4 was het nagenoeg droog, een graadje of 10 en in de open vlakte een lekker ijzig windje. Kan ik alvast wennen als ik op de boot zit!
's Morgens ben ik met een minibusje naar het Tierra del Fuego national park gegaan. Elk uur vertrekt er namelijk tot 2 uur 's middags een minibusje naar dit NP (200 peso + entree 140 peso). Ik ben ook langs de trein gereden waarin Floortje Dessing heeft gezeten, maar zo'n rit is meer voor een wat ouder publiek! Bij de een na laatste stop ben ik uitgestapt, vlakbij Laguna Negra. Dit ligt op nog geen kilometer met de grens naar Chili. Schitterende natuur. Na een paar minuutjes spotte ik al gelijk een woodpecker die in een boom zat te pikken! Schitterende vogel met een knalrode kop. Vanuit de bus had ik al een rode vos gespot. Via mooie, nagenoeg vlakke, wandelpaden ben ik naar de eindhalte gelopen, Bahia Lapataia. Uit de wind heb ik zelfs in mijn fleecetrui gewandeld!
's Avonds weer eens voor de verandering een heerlijke biefstuk gegeten.

Isla Martillo
Thuis had ik al op internet een pinguïnexcursie geboekt bij PiraTour. Zondagochtend 30 november vroeg op, want om half acht moest ik al de deur uit. Eerst een rit met de bus naar Estancia Haberton. Vandaar 10 minuutjes met een zodiak naar Martillo eiland. En ja hoor .......... bij aankomst stonden de pinguïns op het eiland al op Aadje te wachten! Hier zit namelijk een kolonie Magelhaen pinguïns en een aantal gentoo pinguïns (ezelspinguin) en 1 verdwaalde koningspinguin. Ook lag er op het strand 1 zeeluipaard (Leopard seal). Geweldig om dat allemaal te zien! Een mooi voorproefje van wat mij allemaal te wachten staat op de bootreis naar de Falkland Eilanden, South Georgia en Antarctica. Nog 1 nachtje slapen!

Falkland Eilanden, South Georgia & Antarctica, 1 t/m 19 december 2014

Aan boord!
Maandag 1 december startte geweldig met een lekker zonnetje en zo'n 11 graden. Ik heb 's morgens de taxi (10 minuutjes) genomen naar het beginpunt van de wandelingen naar de Martial Gletscher. Ruim twee uur rondgewandeld in de bergen met een mooi zicht op Ushuaia en het Beagle Kanaal. Helaas was het naar de gletscher te ver. Maar eventjes de benen strekken was wel fijn, want de volgende 19 dagen zit ik op de boot!
Om half vier heb ik de taxi genomen van het hotel naar de pier waar de Plancius ligt. Eerst door de douane en vervolgens mocht ik om half 5 de boot op, geweldig hoor! Ik kreeg hutnr. 410 aangewezen. De foto's die al op mijn website staan zijn van de buren in nr. 408. Ik zit samen met een leuke Finse in de hut, Satu. Dat is heel mooi, want zij houdt ook niet zo van een warme hut! De boot zit nagenoeg helemaal vol (112 passagiers) en de meeste passagiers komen uit Duitsland, Zwitserland, Nederland, Engeland, Australië en de USA.
Exact om 18.00 uur werd er begonnen met het losgooien van de touwen en vaarden we het Beagle Kanaal op. Die avond hebben we ook een briefing gehad over de gang van zaken op het schip, het voorstellen van de bemanning en een veiligheidsoefening. De bemanning is internationaal. De kapitein is een Rus, maar er zijn ook mensen van de staf uit Nederland, Duitsland, Engeland, enz. Veel bemanningsleden voor de hutten en de keuken komen uit de Filipijnen. Jullie lezen het wel, ik word lekker bezig gehouden. Daarna natuurlijk dineren! Er is elke avond een keuzediner en ik kan jullie wel vertellen dat het eten geweldig is! Ik heb gekozen voor de salade, kip en gekookte aardappelen. Daarna nog even naar buiten om te genieten van het mooie landschap. En ik heb gelijk maar mijn Titanic-momentje gepakt!

Op zee
Na een prima nacht op zee in een heerlijk bedje dat lekker schommelt, werd ik 2 december vroeg wakker. Mijn hutgenoot heb ik helemaal niet gehoord, het lijkt wel een muis! De oordoppen zijn gelukkig niet nodig. Natuurlijk de douche uitgeprobeerd en daarna op naar het ontbijtbuffet! Daarna wat uurtjes buiten doorgebracht. Op de boot zijn er veel plekken waar je naar buiten kan. Vlakbij mijn hut kan je naar een achterdek. Daar heb ik uit de wind naar de vele vogels staan te kijken (verschillende soorten stormvogels en natuurlijk albatrossen). Wat is het hier toch geweldig mooi en onwijs gaaf dat ik deze reis maak! Het is denk ik zo'n windkracht 3. Voor de zekerheid heb ik zeeziekte pilletjes ingenomen, maar ik voel me prima. Vandaag waren er ook twee lezingen over de Falkland Eilanden en was er een zodiaktraining. Daarnaast heb ik genoten van al het heerlijke eten aan boord! Morgen en overmorgen gaan we hopelijk elke dag, zowel in de ochtend als in de middag, een excursie maken met de zodiak naar de Falklands. Gaaf hoor!

Falkland Eilanden

In gesprek met een rockhopper
Ja, vandaag gaat het eindelijk beginnen! De eerste uitstapjes met de zodiak. Ik kan wel zeggen dat dat een hele procedure is. Eerst alle kleding aan zoals dunne en dikke sokken, skibroek, regenbroek en de speciale laarzen. Vervolgens het reddingsvest, kaartje van mij (410A) omdraaien op het aanwezigheidsbord, laarzen in een bak ontsmetten en dan eindelijk op een speciale manier instappen in de zodiak.

Woensdagochtend 3 december om 8 uur kwam er land in zicht! Het westelijk deel van de Falkland Eilanden gaan we vandaag bezoeken. Rond 9 uur mochten we gaan beginnen met boarden op de zodiak. De zee was vlak, een zonnetje erbij en 10 graden. Het boarden ging daarom deze eerste keer heel gemakkelijk. Een korte zodiakrit naar Carcass Island. Dit keer een rustige natte landing met gelukkig droge voeten! (Zie ook het leuke filmpje op mijn website). Mensen, wat geweldig daar. Het lijkt net alsof ik midden in een film zit. Geweldig mooi landschap dat lijkt op de Faroer Eilanden. Op het eiland waren Magelhaen pinguïns en ook Gentoo pinguïns (ezelspinguin) te bewonderen en een hele bijzondere roofvogel, de caracara. Daarnaast een schitterende wandeling van 5 kilometer over heuvelend terrein. Super om hier zo'n 3,5 uur te mogen zijn! Is er dan werkelijk niets negatiefs te melden? Nou Aadje zweet zich te pletter in haar pooloutfit!

Daarna weer heerlijk lunchen (op de weegschaal thuis zal wel schrikken zijn). En ja, dan op naar het volgende eiland. Om 15.00 uur boarden en op naar Saunders Island. De wind was die middag harder en het boarden was wel flink ruiger. Maar Aadje is dit keer weer lekker droog op het eiland aangekomen. We mochten 2,5 uur rondkijken naar alle Magelhaen pinguïns, ezelspinguins, enkele koningspinguins en natuurlijk de rotsspringers (Rockhoppers). Naar de Rockhoppers was het een wandeling van 40 minuten. Geweldig mooi landschap en natuurlijk zaten de rockhoppertjes op een rots! Wat gaaf zeg die beestjes. Wat zijn ze grappig en springen ze leuk. Ik ben op zo'n 6 meter van ze op een rots gaan zitten. Ja, hoor en toen kwam een rockhopper naar me toe! Ik heb maar liefst 10 minuten van zijn/haar gezelschap genoten en natuurlijk heb ik gezellig tegen hem gekletst. Op de terugweg geweldig mooie foto's gemaakt van pinguins op een wit strand met op de achtergrond de golvende zee.

Queen of the ocean
Na een heerlijke schommelende nacht aan boord op naar het ontbijt. Mijn mede hutbewoonster Satu is gelukkig weer wat fitter. Veel mensen hadden de afgelopen dagen last van zeeziekte of een virusje.
Aadje mocht om 9 uur op donderdag 4 december weer boarden en op naar Stanley! Dat ligt op het grootste eiland: Oost Falkland. Veel is te zien over de historie van de Falkland Eilanden. Ook erge leuke shops waar Aadje wat leuks voor thuis kan meenemen. In het historische stadje rondgesnuffeld en om half een weer terug naar de Plancius. Daarna lunchen en vervolgens vaarden we de baai uit. Nog een laatste blik werpen op het land met de vuurtoren, want de volgende 2,5 dag zitten we op de oceaan en is er geen land te bekennen. Eerst heerlijk op het bovenste dek in het zonnetje gezeten. Het was 5 graden, maar in de zon vast meer. Vervolgens een tweetal lezingen. Eentje over albatrossen en een geweldig leuk filmpje over mijn lievelingspinguin: de Rockhopper. Natuurlijk heb ik wat uurtjes op het dek gestaan. Op het achterdek bij mijn hut is het super. Wat gaaf om alle stormvogels en albatrossen rond het schip te zien zweven. Af en toe lijkt het net of je ze uit de lucht kan pikken. En ja, als je stress hebt, boek dan zo'n boottripje. Alleen al het kijken naar de golven geven je het gevoel alsof je de Queen of the Ocean bent!!!

Zeebenen
Nadat de Plancius de Falkland Eilanden achter zich heeft gelaten, neem te deining van het schip wel toe. De dagen hiervoor was het windkracht 3, 4 en 5. Op vrijdag 5 december is dat wel minimaal windkracht 6. Het was die nacht ook te voelen in mijn bed. Een soort rollende balansgymnastiek! Maar op de boot heeft Aadje geweldige zeebenen. Ik loop al door de gangen als een volleerde pinguïn. Dus zeeziekte komt in mijn reisplannen totaal niet voor! Op dagen dat we niet aan land gaan, neem ik voor de zekerheid een zeeziektepilletje, maar de sterke scopodermpleisters liggen tot nu toe ongebruikt in mijn reistas.

Vandaag worden we bezig gehouden met alle landingsprocedures op South Georgia en Antarctica. 's Morgens moesten de passagiers alle buitenste lagen van de kleding zorgvuldig vacuüm zuigen; alle zaadjes en stofjes moesten eruit. Dat is een voorschrift van de antarctische organisatie de IAATO. Natuurlijk ook wat uurtjes op de buitendekken rondgebracht en 's middags was er een lezing over de geschiedenis van de Falkland Eilanden.
Om 15.00 uur was het nog 8 graden. Na het passeren van de Antarctische convergentiezone daalde de temperatuur vandaag al snel en werd het steeds mistiger en mysterieuzer.
En natuurlijk is het op de Plancius ook vandaag Sinterklaas en had ik tot verbazing een schoen vol pepernoten.

Whales & waves
Nog een volle dag varen en dan is South Georgia in zicht! Het gebied waar we op zaterdag 6 december 2014 varen is populair bij de walvissen. Ik heb dan ook erg vaak op de buitendekken gestaan om walvissen te spotten. Een blauwe vinvis, het allergrootste levende wezen op aarde die max. 32 meter kan worden, is gespot. Ook een zuidkaper en humpbackwhales (bultruggen). Daarnaast waren er veel zeerobben.
Vanochtend was de wind zo'n 25 knopen, maar overdag was het een vrijwel vlakke zee.
Verder is het erg gezellig aan boord. Zoals gezellige Belgen, gemoedelijke Duitsers, vogelspottende Zweden, Norma uit Alaska en mijn kamergenote uit Helsinki waar ik het enorm mee getroffen heb.
Zojuist weer heerlijk gedineerd (salade, vis, fruit) in het restaurant op dek 3. Tijdens het eten kwamen er geweldig hoge golven tot aan de ramen van het restaurant. Voordat ik mijn bed inrol, neem ik voor de zekerheid toch maar even een zeeziekte pilletje!

p.s. Debbie weer bedankt voor het plaatsen van mijn reisverslagen en het doorsturen van de reacties op mijn website. En iedereen bedankt voor de leuke reacties op mijn website!

South Georgia, 1 groot natuurparadijs

Hallo allemaal!
Eindelijk dan mijn reisverhalen van South Georgia! Omdat we achter dit eiland vaarden met de steile indrukwekkende bergen, was er geen webmail mogelijk.
Iedereen bedankt voor de hele leuke berichtjes. Nu halverwege de reis kan ik Sandra helemaal gelijk geven. Dit is de Reis der Reizen!
Iedereen veel leesplezier!

Agressieve Pelsrobben
Op zondagochtend 7 december wordt ik schommelend wakker en alles kraakt. Mensen zeg, wat een hoge golven! Bij het ontbijt zie je eerst alleen de blauwe lucht en dan de oceaanbodem. De poten van mijn stoel voelen wel erg zwabberend aan. Er valt van alles en nog wat om op de tafel. Maar Aadje neemt geen zeeziektepilletjes meer. Ik voel me prima en van die pillen wordt je suffig!

Rond 8 uur bereiken we South Georgia en we gaan de komende dagen de noordwestkant van dit eiland bezoeken. De eerste geplande landing kan niet doorgaan vanwege de sterke wind. Vervolgens zijn we doorgevaren naar Right Whale Bay. Met een zodiak weer een natte landing gemaakt. Na het uit de zodiak gaan wordt ik opgewacht door een paar flinke Fur seals (antarctische zeerobben). Op South Georgia leven maar liefst 5 miljoen antarctische zeerobben. De kleine zeerobben zijn pas geboren en alle pappa's verdedigen allemaal hun territorium.

Wat een schitterend gebied. Een drassig landschap, steile steenachtige bergen met daarop aardig wat sneeuw. Daarnaast is er hier ook een kolonie met 20.000 paartjes koningspinguins. Daarnaast de kleintjes en de pinguins die nog alleen zijn. In totaal misschien wel 60.000 pinguins. We hebben een mooie wandeling door het landschap gelopen. Jammer dat je niet een paar uur op een steen kan zitten en naar al het moois kan kijken. Tsja dan wordt je verslonden door zo'n gigantische pelsrob!

Om 17.30heb ik een anderhalf uur durende zodiaktocht gemaakt door Rosita Harbour in the Bay of Isles. De poolkleding die ik bij me heb komt mij nu toch wel erg goed van pas. Thermo-onderhoed, skibroek, regenbroek, fleetrui, parkajas, regenjas, windstopper muts, muts van de parka, dunne wanten en dikke wanten. O ja, en natuurlijk 2 paar dikke sokken! In deze baai zijn wederom heel veel pelsrobben.

Borrelende en pruttelende zeeolifantjes
Zondagavond om 23.00 uur ging het anker uit in Stromness Bay. Wat heeft Aadje heerlijk liggen ronken. Geen balansgymnastiek en ik was diep onder zeil met al mijn pinguins, robben en zeeolifantjes. Helaas ging maandagochtend 8 december om tien voor 7 de wekker. Vroeg op, douchen, ontbijten en vervolgens al om 8.30 op de zodiak. In Stromness Bay werden we weer opgewacht door de agressieve pelsrobben. Vervolgens een wandeling gemaakt naar een kleine kolonie ezelspinguins. Ook waren er een paar kleintjes te bewonderen. Ondertussen gingen de hemelsluizen open en regende het helaas. Koud en nat geworden; dus op de boot gauw een andere pooloutfit aangedaan.

Vervolgens 2 uurtjes varen naar Grytviken en daar voor een flink aantal uren aan land. Helaas ook eerst met regen. In Grytviken een bezoek gebracht aan het graf van de poolreiziger Shackelton. Volgens de traditie natuurlijk een glaasje whisky over zijn graf gegooid.
Maar wat heb ik daar genoten van alle baby zeeolifanten op het land en in het water. Wat een lieverds zijn dat toch en kunnen ze je doordringend aankijken. Maar wat maken die beesten toch een geluid: ronken, scheten, borrelen, pruttelen. Heel wat foto's gemaakt en natuurlijk ook gefilmd. Als laatste kwam ik met de zodiak weer terug op de Plancius en daarna was er een BBQ.

200.000 Kings
Op dinsdag 9 december zijn we 's morgens met de zodiaks aan land gegaan bij St. Andrews Bay op South Georgia. We hebben een wandeling gemaakt door een schitterend gebied. Gletschers en een drassig heuvelachtig terrein met heel veel kleine zeeolifanten en maar liefst een kolonie van 200.000 koningspinguïns (King Pinguïn). Overal waar ik keek daar zag ik ze. Ook jonkies, die lijken net op een grote bruine pluizebol.

's Middags weer aan land bij Godthul. Dit keer was er een stijle wandeling naar een kolonie Ezelspinguins (Gentoo). Maar Aadje is dit keer heerlijk aan het strand gebleven, zodat ik rustig op mijn gemak alle antarctische pelsrobben, zeeolifantjes en Ezelspinguins op de film en de foto kon zetten.

Nu zit ik weer heerlijk op de warme boot met een bakkie thee. Ondanks alle poolkleding heb ik wel een paar "koude poten"!.

Happy Feet & Afscheid van South Georgia
Woensdag 10 december de allerlaatste dag op South Georgia; een paradijs vol met pinguïns, antarctische zeerobben en natuurlijk zeeolifantjes. Gisterenavond al vroeg mijn bed ingedoken, want om half 6 werden we al gewekt. Om 6 uur was er namelijk een zodiaklanding op Gold Harbour. Nu, het was zeker een gouden plek. Strakblauwe lucht en zon! Dit keer ben ik weer op het strand gebleven. Mensen, wat is dat toch gaaf tussen alle koningpinguïns en zeeolifantjes. Zittend op het strand kwamen natuurlijk diverse nieuwsgierige koningspinguins Aadje bezoeken. Wat geweldig zeg! Ik heb een geweldige filmopname waar er 5 kings om me heen staan met de zee en de strakblauwe lucht op de achtergrond. Die opname kan zo in Happy Feet!

Later die ochtend nog een zodiaktocht gemaakt bij Cooper Bay. Met een lekker zonnetje en weinig wind een aangename verrassing om dit keer Macaroni pinguïns met een gele kuif en snoezige Stormband pinguïns te zien. Daarna verlaten we Cooper Bay en varen we 's middags langs een machtig gletschergebied (Drygalski Fjord). Rond 17.00 uur laten we South Georgia achter ons en neemt de deining in het schip weer sterk toe.

Die middag hadden we al de eerste ijsbergen gezien, maar nu zijn ze zo groot als indrukwekkende flatgebouwen. En ze worden steeds groter! Hoe zou dat dan zijn op Antarctica? Ik ben heel benieuwd?

To be continued .................... (wordt vervolgd).

60 graden zuiderbreedte
Gisterenavond 10 december, na wederom een heerlijk diner, vroeg naar bed gegaan. Voor het diner zagen we nog een "stukje" ijs; volgens info van de kapitein maar liefst 30 meter hoog en 45 kilometer lang. 's Nachts weer schommelend geslapen, maar harder dan windkracht 6 was het gelukkig niet. Aadje loopt nog steeds als een volleerde pinguïn op de boot, maar ik krijg nu ook kenmerken van een zeeolifant: niezen, hoesten en snotteren.

Donderdag 11 december weer een dagje op een mistige oceaan richting Elephant Island en Antarctica! De koers van het schip is deze dag gewijzigd en gaat niet eerst naar de South Orkney Islands vanwege te veel ijs.
In de ochtend was er in de lounge een film over het rattenbestrijdingsprogramma op South Georgia en daarna de gebruikelijke stofzuigerparty! Wederom moest de buitenste laag van de kleding en de rugtassen worden schoongezogen van alle grasjes en zaadjes ivm ongedierte.
's Middags een lezing over de pinguins op Antarctica.

Vrijdag 12 december nog een lange dag op zee. In de ochtend op het achterdek in het zonnetje gestaan met zicht op de oceaan met de verschillende stormvogels en af en toe komt er ook een walvis langs (met name vinvissen).
Naar verwachting bereikt de Plancius zaterdagochtend 13 december om 10 uur Elephant island, dat ligt voor het Amtarctisch Schiereiland. Na ruim 2 dagen op zee begin ik nu toch wel al mijn pinguïns te missen.
Op dit moment zitten we op 60 graden zuiderbreedte, en varen we het antarctische gebied binnen!

Enne........ niet alleen op de website worden mijn stukjes gelezen, maar ook aan boord. Nynke en met name Erik is een fanatieke lezer van mijn verslagen.

Fresh Air
Na het passeren van 60 graden zuiderbreedte neemt de deining op het schip flink toe. Het is nu zeker windkracht 7. Vrijdagavond nog even op de brug bij de kapitein gestaan om te kijken naar de oceaan en de zonsondergang. De dekken buiten zijn die avond wegens te harde wind afgesloten. Aadje vindt het allemaal wel meevallen (sommige passagiers zijn het daarmee niet eens en liggen al dagen met zeeziekte op bed), maar in de hut schommelt, trilt en kraakt alles. In mijn schommelbed heb ik heerlijk geslapen.

Zaterdag 13 december is de Plancius rond 11 uur bij Elephant Island. Helaas waaide het te hard en waren de golven te hoog om een veilige zodiaktocht te maken. Wel heb ik die ochtend natuurlijk op het dek gestaan om dit eiland met zijn stijle bergen en gletschers te bekijken. Op het dek was het +1, maar door de harde wind leek het wel -21! Ik ben blij met mijn grote reistas vol kleding.
's Middags ook lekker op de dekken buiten doorgebracht; uit de wind en in de zon is dat goed te doen.
Enne ......... nog 1 nachtje slapen en dan ben ik eindelijk op Antarctica!

Antarctica

Aadje op Antarctica!
Na een kort nachtje ben ik op zondag 14 december al om 5 uur opgestaan. Rond een uurtje of half 6 zouden we namelijk de Antarctic Sound binnen varen met allemaal ijsbergen. Tsja en dat wil Aadje natuurlijk niet missen!
Rond half 9 werd het anker uitgegooid bij Brown Bluff op de kop van het Antarctisch Schiereiland. Even na negen uur kon de boarding op de zodiaks beginnen. Mensen, alleen dat al was een avontuur. Er was een aardig windje met ook golven, dus het was een hele onderneming om in de zodiak te stappen. Met de zodiak aan land gaan was ook lekker ruig. Regelmatig kwam er een golf koud Antarctisch zeewater over de zodiak heen! Ten slotte het laatste stuk met de zodiak langs ijsbergjes gevaren om uiteindelijk uit te stappen op Antarctica! Geweldig was het!
Dit stuk land lag uit de wind en in het zonnetje met heeeeel veeeel Adelie Pinguïns en ook een aantal Ezelspinguïns. Ik heb mooie foto's en filmopnames van de pinguïns kunnen maken op de ijsschotsen, in het water en natuurlijk op het land. Ook lag er een krabbeneter op een ijsschots te snurken. Bijna drie uur heb ik kunnen genieten van deze witte wondere wereld.

Daarna een uurtje doorvaren naar Hope Bay. Daar hebben we het Argentijnse onderzoeksstation Esperanza bezocht. Ook dat was weer een onderneming. Via de zodiak op een ladder klauteren en daarna voet op vaste wal!
Dit station heeft een mooie ligging en ook weer gaaf om dit te bekijken, zoals het museumpje, de kerk, de school en een wandeling over het terrein met natuurlijk nieuwsgierige pinguïns. Hier kunnen maximaal 80 mensen leven en dit station is ook permanent bezet (zomer en winter).
Terug aan boord gauw douchen en door naar de dagelijkse briefing van wat er morgen weer allemaal op het programma staat!

Een witte wondere wereld
's Nachts zijn we een stuk zuidelijker langs het Antarctisch Schiereiland gevaren en rond half 9 werd het anker uitgegooid bij Trinity Island. Aadje had al vroeg de pooloutfit aangetrokken! Ik zat op de eerste zodiak die mij afzette bij Mikkelsen Harbour. Een gladde bedoeling, maar Aadje is heelhuids en droog op het eiland gekomen. Tijdens deze landing hadden we echte antarctische omstandigheden. Harde wind en een hoop sneeuw op het eiland. Een wandelroute was er over het met sneeuw bedekte heuvelachtige terrein uitgezet door de gidsen van de Plancius. Geweldig om zo onder deze omstandigheden een echt Antarctisch gevoel te beleven. Enne ........... niet te vergeten alle nesten met Ezelspinguins. Gaaf hoor. Er zitten gekke pinguins bij. Velen laten zich een heuveltje afglijden. Het foto- en filmapparaat maakt wel overuren hoor! En Aadje zat natuurlijk weer bijna als laatste op de zodiak terug naar de boot. Tsja, je moet er immers alles uithalen wat er in zit!

Vanuit Mikkelsen Harbour ruim 4 uurtjes door de Gerlach straat gevaren naar Portal Point. Wat mij hier opvalt is hoe ongelofelijk vlak het water is met mooie wolkenluchten er boven.
Het laatste stuk varen we langs heel veel prachtig gevormde ijsbergen en ijsbergjes. Het lijken wel kunstwerkjes! Een aantal zijn ook bewoond door pinguïns, weddell zeehonden en krabbeneters. Aadje heeft vandaag heel wat uurtjes op het dek buiten doorgebracht.
Om een uurtje of kwart over 5 stapte ik weer op de zodiak voor een zodiaktocht langs de ijsbergen. Dit keer zat ik voorop de laatste zodiak met maar 5 ipv 10 gasten. Een geweldige tocht.
's Avonds en 's nachts varen we helaas al noordwaarts naar South Shetland eilanden. Tsja, morgen nog maar 1 dagje op Antarctica.

O ja, terwijl ik om 22.30 uur dit verhaal zit te dichten, is het hier nog klaarlicht. De zon gaat pas over een uurtje onder en om 3 drie uur vannacht komt hij al weer op. Maar echt donker is het hier 's nachts niet.

Goodbye lovely pinguïns!!!
Helaas, helaas. Vandaag, dinsdag 16 december, is wat deze reis betreft mijn allerlaatste dag op het witte continent Antarctica. Deze ochtend ben ik vroeg opgestaan, omdat de Plancius om 7 uur Deception binnenvaarde. Dat is een voormalige vulkaankrater waar in de caldeira zeewater is binnengestroomd.

Op een beschutte baai van Deception Island was de eerste zodiaklanding. Aadje was bijna als eerste op de zodiak en dit keer was het een makkelijke landing. Omdat het mistig was, heb ik ervoor gekozen om lekker aan het strand te blijven in plaats van mij 2 uur lang door de sneeuw te ploegen voor een uitzicht op de caldeira.
Op het strand zat een kleine kolonie kinbandpinguïns en er lagen ook weddell zeehonden. Ook kwam er een weddell zeehond aangezwommen (zo'n 3 meter en 300 kg zwaar, vrouwtjes zijn groter dan mannetjes!) en die ging vlak voor Aadje het strand op! Geweldig om dat allemaal te mogen zien.

Na Deception was het 3,5 uur doorvaren naar Half Moon. Wat een witte wondere wereld! Hier hebben we onze allerallerlaatste landing gemaakt (snik, snik).
Ik heb dit keer door de sneeuw geploegd om naar een aantal weddell zeehonden te kijken en een bezoekje te brengen aan de kinbandpinguïns. Ruim 2 uur heb ik van al het moois genoten en helaas moest Aadje om kwart over 5 weer terugkeren naar de Plancius.
Maar wat heb ik genoten van alle pinguïns, zeeolifantjes, robben en zeehonden op Antarctica, South Georgia en de Falkland Eilanden.
Daarna buiten op het dek natuurlijk nog de laatste foto's en video's gemaakt van deze witte wondere wereld!

Na (alweer) het diner, vaarde de Plancius de befaamde Drake Passage op. De volgende 2 volle dagen mag ik hiervan "genieten". De Drake Passage is namelijk het aller heftigste stukje oceaan van de wereld. Hier botsen de Atlantische en de Stille oceaan tegen elkaar op.
De wind&golf berichten zijn gelukkig goed. Nu, maar hopen dat dat de komende 2 dagen zo blijft. Tsja, niets is zo veranderlijk dan het weer.

Drake Passage

Aadje ziet ze vliegen
Op 17 en 18 december 2 volle dagen op de Drake Passage. Gelukkig valt het met de wind en de golven erg mee. Jammer voor de video dat ik geen 15 meter hoge golven heb kunnen filmen, maar Aadje zelf geeft toch liever de voorkeur aan een wat vlakker zeetje. Desondanks schommelt de boot nog lekker flink, ik zal thuis mijn schommelbedje nog gaan missen!
Tsja, na al die mooie zodiaklandings zijn deze 2 zeedagen op de Drake Passage wel een beetje saai zonder alle pinguins!. Natuurlijk waren er wel lezingen aan boord, maar dan is Aadje liever buiten op het dek.
Rond de Plancius vliegen veel Kaapse Duiven, Wenkbrauwalbatrossen en andere stormvogels en albatrossen. Natuurlijk heb ik geprobeerd om ze te fotograferen en te filmen, maar dat valt niet altijd mee. Het waait, de boot schommelt en dan ook nog van die vliegende gevallen!
Op donderdag 18 december de laatste dingetjes hier op de boot gedaan. De gratis leenlaarzen ingeleverd (die waren verschrikkelijk praktisch en zaten boven mijn verwachting erg goed). Tsja en ten slotte de reistas weer inpakken.

Ushuaia-Buenos Aires-Amsterdam, 19 t/m 21 december 2014

Een "smile" van oor tot oor
Wat een geweldige superreis op de Plancius. Allereerst hebben de Falkland Eilanden met de eigenwijze Rockhoppertjes mijn verwachtingen overtroffen. Daarna het natuurparadijs South Georga met alle koningspinguïns en zeeolifantjes. Ten slotte de witte wondere wereld van Antarctica. Met een "smile" van oor tot oor vlieg ik dan ook terug van Ushuaia via Buenos Aires naar Amsterdam.

En wat fijn dat buurvrouw Letty mij zondag 21 december op Schiphol komt ophalen voor het laatste ritje naar huis!
Gelukkig heb ik genoeg foto's (4.000!!!) en heel veel filmopnamen (7 uur) gemaakt. Thuis rest me dan nog een geweldige klus om dit allemaal uit te zoeken. Een aantal foto's en filmopnamen zal ik zeker toevoegen aan deze website. Maar dat kan wel effies duren!

P.s.
Iedereen bedankt voor alle leuke berichtjes op mijn website. Blijf vooral reageren!
En natuurlijk Debbie bedankt voor het beheer mijn website tijdens deze geweldige reis.

Ten slotte nog twee filmpjes. Deze zijn gemaakt door medereiziger Ruedi Abbühl uit Zwitserland.
Rechts een filmpje van 5 minuten van mijn reis!!!