2013 Seattle, Vancouver, Whistler & Vancouver Island

REISROUTE

Klik hier voor de REISROUTE

REISVOORBEREIDING

Deze op maat gemaakte reis heb ik geboekt bij Askja Reizen.

In 2006 ben ik voor het eerst op reis geweest naar Canada. Ik heb toen o.a. een rondreis gemaakt door de Rocky Mountains (o.a. Calcary, Banff, Jasper, Prince Rupert), Vancouver Island (1 nacht Port Hardy, 3 nachten Tofino en 2 nachten Victoria) en Vancouver. Vancouver Island vond ik toen een heel mooi eiland. Vandaar deze reis naar o.a. Vancouver Island.

Tips voor toekomstige reizigers: vergeet bij je reis naar Vancouver Island vooral niet de noordkant van het eiland. Verblijf minimaal 3/4 nachten in Port McNeill (geweldig mooi gelegen B&B) of in het schitterende plaatsje Telegraph Cove (vanaf de kust kun je de orca's al spotten!). Achteraf vond ik het jammer dat ik hier niet langer was gebleven om in Telegraph Cove nog een dagje te kayakken met de orca's! Een verblijf van meerdere dagen in Tofino/Ucluelet (minimaal 3/4 nachten), Quadra Island (geweldig om te kayakken), Cowichan Bay/Duncan (minimaal 1 nacht) en Victoria (minimaal 2 nachten, oa bezoek aan het Royal BC Museum) mag in je reisschema ook niet ontbreken!
De B&B in Sooke is absoluut geen aanrader.

REISVERSLAG

A3 op Reis! 1-8-2013
Aadje gaat weer op reis! Morgen, vrijdag 2 augustus, vlieg ik in 10 uurtjes met een rechtstreekse vlucht van KLM/Delta Airles naar Seattle.
Dit keer niet met een groep, maar ga ik alleen op stap. Het eerste gedeelte van mijn reis maak ik gebruik van de lange afstandsbus (Seattle, Vancouver, Whistler, Victoria) en in Victoria op Vancouver Island heb ik een auto gehuurd. Op maandag 26 en dinsdag 27 augustus vlieg ik van Victoria, via Seattle, weer terug naar Schiphol.

Vluchten:
vrijdag 2 aug Amsterdam-Seattle KL6033 10.30-11.40
maandag 26 aug Victoria-Seattle AS2385 13.35-14.15
maandag 26 aug Seattle-Amsterdam DL0153 18.10-13.00 (aankomst dinsdag 27/8)

Seattle, 4-8-2013
Hier een eerste mailtje vanuit de eerste plaats op mijn rondreis in Noord-Amerika.
Op vrijdag 2 augustus ben ik door "taxi Theo Warmerdam" om 6.45 uur opgehaald en naar Schiphol gebracht. Het is zomervakantie, dus ik was niet de enige op de luchthaven!
In het vliegtuig spraken de mensen voor mij geen engels en zaten bij de nooddeur. Nou, jullie snappen het al. Ik heb tegen de steward gezegd dat ik goed engels spreek (ha ha) en dat ik alle instructies snap bij een noodsituatie. Gevolg: een hele mooie riante plek!
Om 10.45 ben ik opgestegen en heerlijk relaxed direct in een kleine 10 uur naar Seattle gevlogen (Delta Airlines). Zoals vorig jaar op de luchthaven van Seattle (overstap van de vlucht naar Alaska) duurde de douanecontrole wel weer erg lang. Ruim 1,5 uur bezig geweest voordat ik buiten stond (met gelukkig mijn reistas!).
Op de luchthaven (Tacoma) heb ik de Light Rail (2,75 dollar, 40 minuutjes) genomen naar het centrum van Seattle. Mijn hotel, The Roosevelt Hotel, ligt schuin aan de overkant van het Westlake Station. Ik kon gelijk om 13.45 uur inchecken.
Ik zit dus midden in het centrum, met dus allemaal winkels om te shoppen! Aan de andere kant van het hotel ligt de toeristeninformatie. Dus jullie raden het al: ik heb natuurlijk de voorraad brochures eens flink geplunderd! Daarna het centrum verkend. Deze dag miezerregen en zo'n 19 graden. Heerlijk na zo'n vreselijke hete dag thuis!

Dit weekend is het drukste van het hele jaar. Daarom heb ik vandaag, zaterdag 3 augustus, de ferry genomen naar Bainbridge Island. 35 minuutjes en het kostte maar 7,70 Dollar (zo'n 6 euro) voor een retourtje. Leuke tocht met een schitterende blik op Downtown Seattle. Onderweg klaarde de lucht flink op. Het is wel een graadje of 24 geworden met een lekker zonnetje. Leuk relaxed eiland met leuke winkeltjes, boerenmarkt en een haventje. Daarnaast lekker bij een bakkertje op het terras een grote beker thee gedronken. Nadat ik van de ferry terugkwam, heb ik Downtown Seattle verder verkend (oa Pike Place Market, Smith Tower). Aan de haven heb ik vanavond voor de verandering lekker vis zitten eten. Daarna heb ik de bus gepakt en naar Kerry Park gegaan. Daar heb je een schitterend uitzicht op het centrum en de haven.

Voor zondagmorgen 4 augustus had ik voor 's morgens een tour geboekt naar de Boeing Fabriek in Everett (Future of Flight). Erg interessant en indrukwekkend, ook als je niet van vliegen of vliegtuigen houdt. Helaas mag je daar niet filmen of fotograferen. Ik heb daar het grootste gebouw van de wereld bezocht (qua m3). Een enorm gebouw dus waar de Boeings worden gemaakt. Onder dit gebouw lopen enorm lange tunnels. Ik heb daar in aanbouw de 747-800 (vrachtvliegtuig), de 767 (meest verkochte vliegtuig), 777 en de dreamliner (787, nieuwste). De grootste versie van de dreamliner: de dreamlifter (vrachtvliegtuig) was een testvlucht aan het maken. In de productiehal werken 17.000 mensen. Op het terrein zelf 42.000!
's Middags ben ik met de monorail naar de Space Needle gegaan. Erg druk, maar vanuit deze toren heb je een geweldig mooi uitzicht over Seattle. 's Avonds nog even met de bus naar de wijk Queen Ann gegaan. Nu, daar zou ik gerust een huisje willen hebben! Nogmaals naar het Kerry Park gegaan voor het geweldige uitzicht.

Zoals jullie merken vermaak ik mij prima. Daarnaast wordt ik door een hoop mensen aangeproken. De een denkt dat ik hier woon, vragen welke bus ze moeten nemen, enz (soort wandelende VVV!). Daarnaast heb ik ook al routetips voor volgende reizen gekregen.

Vancouver, 8-8-2013
Maandagochtend 5 augustus ben ik naar het Amtrak Station gegaan voor de busrit van Seattle naar Vancouver. Inclusief douanecontrole duurde de rit 3 uur en een kwartier. Voor het station in Vancouver heb ik bus 19 genomen naar mijn B&B. Echt een leuk onderkomen.
Evan, de eigenaar, vroeg of ik de fiets wilde lenen. Natuurlijk! Een kwartier later zat ik op de fiets langs de seawall (een fiets- en voetpad langs het water), waar je echt kilometers lang kunt lopen en fietsen met een schitterende blik op het water en de stad. Ik ben oa naar Granville Island geweest. Daar zijn oa een grote overdekte markt, winkeltjes en een grote kade waar je heerlijk kunt zitten.

Dinsdag met de seabus en de gewone bus naar Grouse Mountain (met een gondel omhoog voor een blik over de stad) en naar de Capilano Suspension Bridge (langste hangbrug ter wereld, wel vreselijk toeristisch). Daarna nog even naar Granville Island, want daar was het toch wel erg leuk en lekker (vis!).

Vandaag, woensdag 7 augustus, mocht ik de fiets nog even lenen. Lekker relaxed om het Stanley Park gefietst. 's Middags gelopen naar Chinatown en Gastown (wijk waar Vancouver is ontstaan). Inmiddels heb ik al flink wat kilometers in de benen. Daarom mag ik morgenochtend even lekker zitten, want dan ga ik met de Greyhoundbus naar Whistler.

En ..... het weer? Prima. Alle dagen zon en ongeveer 25 graden!

Whistler, 10-8-2013
Afgelopen donderdag 8 augustus heb ik helaas mijn onderkomen in Vancouver moeten verlaten. Ik zal daar de gezelligheid, de lekkere koekjes die bij de deur al op me stonden wachten en de geweldige ontbijten wel missen.
Die ochtend ben ik met bus 19, die dwars door Chinatown gaat, naar het trein/busstation gegaan. Ik had al een ticket voor de Greyhoundbus besteld via internet. De bus reed een geweldig mooie route over de Sea to the Sky highway in 2 uurtjes naar Whistler. Vanaf de busstop in Whistler heb ik een taxi genomen naar mijn nieuwe B&B. Omdat ik mijn B&B al had gemaild, kon ik gelijk om 1 uur in mijn kamer terecht.
Nu, het had zo in Oostenrijk kunnen staan! Het is niet zo chique als de vorige, maar wel erg mooi gelegen. Na 15 minuutjes lopen door het bos zit ik midden in het centrum en het is 20 minuutjes lopen naar de gondels. Ik heb een leuke kamer met een balkon in de schaduw (gelukkig, het is hier 29/30 graden). Ook hier kun je in de keuken lekker even zelf thee zetten en is er een ijskastje (voor mijn yoghurtjes!). Ook het ontbijt is heerlijk: lekker bruin pitjesbrood, croissantjes, toast, eitjes, jam, vruchtjes enz. Tot slot kun je hier nog lekker bubbelen in een hot tub.
Donderdagmiddag ben ik gelijk even naar het centrum gelopen om de olympische ringen op de foto te zetten en daarna ben ik naar Lost Lake gelopen. Nou, zo "lost" was het niet. Vanwege het mooie weer waren er daar veel mensen aan het zwemmen en zonnen. Ik heb zelf maar een bankje opgezocht, want inmiddels heb ik al de nodige km in de benen!

Vandaag, vrijdag 9 augustus, heb ik eerst 2 stoeltjesliften naar de Blackcomb Mountain genomen en daar een mooie wandeling gemaakt. Daarna in de peak to peak gondel en een stoeltjeslift naar de Whistler Mountain. Daar ook zo'n 2 uurtjes gewandeld. Door het mooie weer had ik een schitterend uitzicht op de bergen en op Whistler.
Op dit moment zit ik heerlijk op mijn balkonnetje jullie te mailen met een bakkie thee en een yoghurtje. Enne ...... de was hangt naast me!
Groetjes vanuit een warm en mooi Whistler.

Victoria & 1e autorit!!! 14-8-2013
Ik kom zojuist helemaal ontstrest uit mijn heerlijke jacuzzi vandaan! Nu even tijd voor een "mailtje" naar jullie thuis.
Mijn vorige bericht was vanuit Whistler. Mijn laatste volle dag daar, zaterdag 10 augustus, ben ik 's morgens eerst naar Green Lake gelopen (6 km) over een mooi fiets/wandelpad (Valley Trail). Inderdaad een heel mooi groen meer, dat ik de vorige dag vanaf de bergen had zien liggen. Hier landen oa ook de watervliegtuigjes die naar Whistler komen en het was hier lekker rustig. Omdat ik de afgelopen dagen al de nodige km in de benen had, heb ik lekker de bus teruggenomen naar de gondels.

Mijn pas was 2 dagen geldig (2e dag gratis, omdat ik het op internet had geboekt). Het was die dag erg warm (30 graden, zon). Met vier liften omhoog (2 enorm lange stoeltjesliften, peak to peak gondel en nog een stoeltjeslift). Bovenop de Whistler Summit was het bijna 10 graden koeler. Dus lekker om nog eventjes te wandelen.

Nu, niets negatiefs te melden? ....... de mensen hier beginnen me al te herkennen. De jongelui die bij de gondels werken, de mensen bij het Informatiepunt en zelfs de jongen achter de kassa bij de supermarkt! Nou, dan wordt het na 3 nachten echt tijd om te vertrekken!

Zondagochtend 11 augustus vroeg opgestaan en de taxi laten bellen. Om 8.15 uur vertrok immers de Greyhoundbus naar Vancouver. Onderweg heeft het dit keer geregend. Om 11.15 aangekomen in Vancouver (via de Golden Gate Bridge). Na een half uur vertrok de bus van Pacific Coach Lines naar Victoria op Vancouver Island (inclusief een mooie zonnige ferryovertocht van 1,5 uur). Nog even (?) 4 blokken lopen en toen was ik aangekomen in mijn nieuwe onderkomen (erg mooi, aanrader!)
Ik zit in de riante Parlour Suite, inclusief dus een heerlijke jacuzzi! In de bibliotheek kun je onbeperkt koffie, thee, sherry en heerlijke zelfgebakken koekjes pakken. Daarna nog even naar de Innerharbour geweest voor een mooi blik over de haven. Naast het riante onderkomen, zitten er hier ook erg leuke gasten. Een stel uit de staat Washington en een stel uit het merengebied bij Toronto. Ze dachten dat ik uit de provincie Quebec kwam, vanwege mijn goede engels (ha ha).
Na een reislustige dag verder niet veel gedaan. Mede omdat mijn rechtervoet een beetje erg overbelast is (tsja, hoe zou dat nu komen?!).

Maandag 12 augustus kon ik bijna niet uit mijn geweldige bed komen! Na een heerlijk ontbijt met oa zelfgebakken scones,  heb ik 's morgens lekker rustig aangedaan en oa geshopt maar niets gekocht! Helaas is zowel mijn schoenmaat als mijn kledingmaat hier niet gangbaar. Omdat ik niet meer was te houden, heb ik 's middags een whalewatching trip met een zodiak gemaakt. Drie uurtjes heerlijk op het water en het weer was wederom onwijs goed (zo'n 24 graden en zon). Verder veel orca's gezien, echter ze waren erg snel en bijna niet vast te leggen op film en foto. Daarna bij een leuk klein vistentje (RedFishBlueFish) aan de haven mijn favoriete broodje vis (gegrilde tonijn) gegeten.

Vandaag, dinsdag 13 augustus, een hele spannende dag. Ik moest namelijk mijn huurauto ophalen. Met de bus naar de Herz in Victoria. Ik had thuis een compacte auto besteld. Gevolg: een riante Chevrolet Impala. Kleiner was er niet! Aan mijn reactie te merken dachten ze eerst dat ik een grotere auto wilde! Natuurlijk al het papierwerk doorgenomen en melding gemaakt van wat krasjes. Alle rijsymbolen van de automaat doorgenomen en daarna mocht ik aan de bak. Ik kreeg hem echter niet weggereden. Wist ik veel dat je eerst op de rem moet trappen voordat je kan rijden! Met het zweet in mijn handen en op mijn voorhoofd mijn eerste ritje gemaakt naar de Butchard Gardens (erg toeristisch, geen aanrader wat mij betreft). Het rijden is hier gelukkig heel relaxed. Vandaag op de autoweg mag je soms maar 60 of hooguit 80.
Eind van de middag heb ik de scenic marine drive gereden (mooie kustroute in Victoria met uitzichtpunten op het water). Kon ik mooi nog even oefenen. Nu, het gaat steeds beter hoor en ik ben er klaar voor om morgen naar Nanaimo te vertrekken!

Nanaimo & Quadra Island, 19-8-2013
Afgelopen woensdag 14 augustus heb ik mijn onderkomen in Victoria verlaten en ben ik naar Nanaimo gereden. Ik heb er 7 uur over gedaan, maar heb natuurlijk wel een hoop stops gemaakt. Ik heb dus niet de gewone highway genomen, maar de scenic route. Tussen de middag zat ik een broodje te eten in Cowichan Bay, toen ik opeens in het water een zeehond spotte. Natuurlijk heb ik hem/haar even gefilmd! Onderweg waren er veel herten te zien langs de kant van de weg, maar ook in de tuinen van de mensen. 's Middags een stop gemaakt in Chemainus, waar er op de gebouwen muurschilderingen zijn te bewonderen. Mijn b&b voor 2 nachten lag dit keer aan een meer: Long Lake. Het riante huis is van Janice & Gordie en zij hebben 3 riante kamers voor de gasten. Het is een heel aardig echtpaar van zo'n 60 jaar oud. Ik had een grote kamer met zelfs een keukentje.

De volgende dag, donderdag 15 augustus, ben ik naar Nanaimo gereden, 15 minuutjes, en heb de voetferry naar Newcastle Island genomen. Met name vogels zijn hier te spotten en zijn er mensen die hier kamperen. Deze dag zwaar bewolkt maar wel lekker droog.
's Middags ook even bij mijn b&b aan het meer gezeten. Ze hebben daar ook gratis een waterfiets, kayaks en een roeiboot te leen. En Gordie heeft ook een jetski! Natuurlijk heb ik met Gordie een ritje op de jetski gemaakt.

Vrijdagochtend ben ik na het ontbijt uitgezwaaid door Janice & Gordie en vertrokken naar Quadra Island. Helaas dit keer onderweg geen zeehonden gespot. Bij Campbell River heb ik de Ferry genomen naar Quadra Island en rond 15.30 uur aangekomen in de April Point Lodge. Nu, dat ligt wel schitterend aan het water. Ruime kamer met een verranda direct aan het water en de stijgers met een aantal bootjes.
's Middags nog naar de Rebecca Spit gereden en daar rondgewandeld. De afgelopen dagen was het zo'n 21/22 graden en bewolkt en af en toe een klein buitje.

Voor zaterdag 17 augustus was geen goed weer voorspeld, maar gelukkig scheen toch de zon! 's Middags had ik namelijk een kayaktripje geboekt. In het begin even peentjes zweten dat ik goed in de kayak ging en veilig in het water startte. Gelukkig ging het me goed af en was het een enorm mooie tocht in de Heriot en Hyacint Bay. Leuke groep van 8 mensen, allemaal Canadezen, en 2 gidsen. Terug was het wel even bikkelen in de wind en de golven. Twee keer een zeehond op 2 à 3 meter van mijn kayak gespot!

Vandaag, zondag 18 augustus, moest ik helaas dit heerlijke rustige paradijsje verlaten. Eerst met de Ferry naar Campbell River en vervolgens een lange rit naar Port McNeill. Onderweg was het buiig, maar bij mijn B&B scheen de zon! Ik zit 3 nachtjes in een heel leuk onderkomen direct aan zee. Bij mijn B&B heb ik heerlijk in de tuin aan het strand gezeten. Vanmorgen was daar nog een zwarte beer te bewonderen!
Nu, jullie zijn weer helemaal op de hoogte van mijn reisavonturen in Canada en de auto heb ik inmiddels flink ingereden (750 km).

Port McNeill & Campbell River, 22-8-2013
Hier weer eens een mailtje van mij vanaf Vancouver Island. De afgelopen dagen heb ik het geweldig gehad in Port McNeill, in het noordoosten van het eiland. De natuur is daar zo mooi, dat ik hier wel een week had willen verblijven! Voor maandag 19 augustus had Askja Reizen al een orkaexcursie voor mij geboekt met Mackay whale watching http://www.whaletime.com/ Een schitterende tocht van bijna 5,5 uur. Het noorden van het eiland is namelijk de allerbeste plek van de wereld om orka's te spotten. Het weer was 's morgens prima. 18 graden, half bewolkt. Tijdens de boottocht onwijs veel orka's gezien, een stuk of 30. Erg goede company die de tijd neemt om een groep orka's te observeren. Op de weg terug nog een aantal bultrug walvissen en een zwarte beer gespot. Later in de middag ging het helaas regenen. In plaats van wandelen heb ik de auto naar Telegraph Cove gepakt. Leuk plaatsje waar de huizen en winkels e.d. op palen in deze baai staan. Het plaatselijke walvismuseum bezocht en lekker heilbot zitten eten!

Dinsdag 20 augustus ging al om 5.15 uur de wekker. Gauw douchen en aankleden, want om 6.45 uur moest ik al in Telegraph Cove zijn voor mijn 9 uur durende boottocht naar de Knight Inlet om grizzlyberen te spotten http://www.tiderip.com/
Ik had daar mooi een kleinere boot met in totaal 12 gasten en 2 gidsen. Eerst een tocht van ruim 2 uur met deze boot naar de Glendale Cove in de Knight Inlet. Daarna op een drijvend platform die aangeduwd werd als het water ondiep was en anders werd de motor aangezet. Het is hier wel heeeeel erggggggg mooi. Volop watervogels, Amerikaanse zeearenden en geweldig mooi zonnig weer. Maar ja, dan wil ik natuurlijk ook grizzly's zien!!! De afgelopen dagen zijn er geen gespot. Na bijna 2 uur een moederbeer met 2 kleintjes in het zicht! Gauw en stil erheen op het drijvende platformbootje. We hebben de 3 grizzly's vervolgens ruim een uur gevolgd! Ze waren met name lekker aan het spelen in het water en op het land tussen het hoge gras (dat vinden ze ook erg lekker). Ook was de moeder de twee cubs aan het voeden. Daarna helaas weer terug naar Telegraph Cove. Aldaar was er ook nog een groepje orka's dicht bij de kust. Natuurlijk ben ik lopend teruggegaan naar de bewuste plek en toen kwamen de orka's gezellig even langs zwemmen! Geweldig om ze ook vanaf de kust te spotten.

Helaas moest ik woensdag 21 augustus weer richting het zuiden voor 1 nachtje in Campbell River. Het was schitterend weer, zon en 26 graden. Onderweg maar even een korte broek aangedaan. Lange rit in de auto, zo'n 225 km, met 3 stops. Daarna naar de rivier gereden waar ze aan het vissen waren op roze zalm. In Campbell River zit ik dit keer in een hotel. Ik zou daar ook in een B&B zitten, echter door familieomstandigheden zit ik nu in een hotel. Het ligt in het centrum van de plaats en bij de haven. Eigenlijk hadden ze mij overgeboekt naar een andere B&B, maar daar hadden ze honden en katten. Nou, en dan weten jullie wel wat Aadje heeft gedaan ............ actie ondernemen en bellen!
Morgen, donderdag 22 augustus, zak ik verder af richting het zuiden naar Duncan.

Duncan, Sooke & laatste groetjes, 26-8-2013
Hoe is het met jullie? Nu, met mij niet zo best. Ik moet namelijk maandag 26 augustus dit geweldig mooie land verlaten en terug naar huis vliegen via Victoria en Seattle (dinsdag kom ik thuis). Jullie weer bedankt voor de mailtjes.

Donderdag 22 augustus ben ik met de auto vertrokken naar Duncan, wat zuidelijker ligt op het eiland. Dit keer heb ik de highway genomen. De auto rijdt prima hoor. Ik lijkt net zo'n taxichauffeur in zo'n riante bolide. Er hadden er makkelijk nog 3 of 4 van jullie met me meegekund! Ik zal hem nog missen als ik weer thuis ben. En zo'n automaat rijdt ook geweldig! Het was die dag schitterend mooi weer 26-28 graden en heb de airco maar even flink aangezet. Tussen de middag een lunchstop in Parksville. Staat bekend om het 'mooie' strand. Tsja, dan moeten de Canadezen toch echt naar de hollandse stranden komen! Om 16.00 uur aangekomen in de landelijk gelegen riante B&B in Duncan.
Het ligt midden in de heuvels/bergen. Het lijkt daar net Vaals, maar dan zijn de bergen hoger en met schitterende baaien. 's Avonds naar Cowichan Bay gereden en de watertaxi gepakt naar Genoa Bay. Erg mooi met de zonsondergang.

Vrijdag 23 augustus heb ik 's morgens de ferry genomen naar Salt Spring Island. Daar heb ik lekker relaxed in de hoofdplaats Ganges rondgeneusd in de winkels en de baai/haven. Daarna nog even rondgetuft en opeens was er daar toch een verschrikkelijke afdaling!!! WOUW. Ze noemen hem hier de Rolling Coaster. Nu, dit jaar hoef ik niet meer naar de Efteling/python! Ik dacht dat ik hier alles had gehad! Haarspeldbochten zou een beter idee zijn! 's Middags naar Duncan, maar op de totempalen na is dat niet zo'n gezellig centrum. Als afsluiting nogmaals naar Cowichan Bay gereden, zeehonden gezien en vis gegeten. Het was die dag erg lekker weer. Windje/half bewolkt en 21-23 graden.

Zaterdag 24 augustus afscheid genomen van mijn heerlijke onderkomen in Duncan. Via Lake Cowichan en Port Renfrew ben ik naar Sooke gereden (toeristische route). Door de vele heuvels/bergen was het een lange rit en veel gestopt. Mijn B&B ligt dit keer aan de ruige kustlijn in het zuidwesten van het eiland (hiervoor was ik telkens aan de zuid, oost of noordkant). Alle overnachtingsadressen tijdens mijn reis waren goed of erg goed, maar dit adres is absoluut GEEN aanrader.

Zondag 25 augustus ben ik eerst naar East Sooke gereden. Dat is een natuurpark aan de kust met veel mooie baaien. Ik had mijn badpak wel aan kunnen doen, want het was erg lekker weer! Daarna ben ik doorgereden naar Victoria. Lekker nog even in de stad rondgesnuffeld en in de innerharbour. Daarna door naar mijn hotel in Victoria. Tsja en toen moest alles helaas weer netjes ingepakt worden voor de lange reisdag van morgen.

Thuis rest me nog grote klus. Alle foto's uitzoeken en de film flink inkorten!