2016 Schotland & Noord-Engeland

In 2016 heb ik een reis niet ver van huis gemaakt. Van 4 t/m 16 juni 2016 ben naar Schotland (Edinburgh) en Noord-Engeland (Seahouses en York) geweest. Ter plaatse heb ik de trein, de bus en de boot gepakt om o.a. papegaaiduikertjes te zien op de Isle of May en de Farne Islands. En natuurlijk heb ik in Schotland een bezoek gebracht aan de Highland Games!

REISROUTE

VLUCHTSCHEMA

Zaterdag 04 juni 2016            KL1279  09.50-10.20  Amsterdam-Edinburgh       (1 uur tijdsverschil)
Donderdag 16 juni 2016         KL1550  17.30-19.45  Leeds Bradfort-Amsterdam (1 uur tijdsverschil)

REISVERSLAG

Zonnige aankomst
Zaterdagochtend 4 juni ben ik opgehaald door Marianne voor mijn vlucht naar Edinburgh. Mensen zeg wat een chaos op Schiphol! Soort van amerikaanse toestanden. Wat een rijen voor de bagageafgifte, tassencontrole en douane. Ach, Aadje heeft zich er maar doorheen geworsteld! Met een klein uur vertraging door de mist, ben ik de lucht ingegaan.
Na ruim een uur vliegen ben ik om 10.45 geland. Op de luchthaven in Edinburgh verliep het erg vlotjes. Gauw effe pinnen en vervolgens de toeristinformatie geplunderd. Daar gelijk een enkeltje voor de airlinkbus 100 gekocht. Dat was maar goed ook, buiten stond toch een enorme rij voor het loket en Aadje kon zo instappen! Met deze bus ben je supersnel in het centrum van Edinburgh (binnen een half uur). Op Princes Street kon ik direct overstappen op bus 11 naar mijn b&b. Daar moet je dan wel gepast geld voor hebben (1,60 pond of 4 voor een dagticket. Gelukkig had ik genoeg muntjes als wisselgeld bij de toeristeninformatie gekregen. Uurtje of 12.15 schotse tijd aangekomen.
Ik heb kamer 5 beneden en hoef hier dus niet naar boven te klauteren met mijn tas.
Daarna gelijk weer terug met de bus naar de stad. Daar effe georienteerd voor de reisschema's van deze week. Tsja als je hier een lange afstandsbus of trein mist, moet je wel effies wachten. Voor de volgende dag gelijk een treinkaartje gekocht en deze was niet duur. Op daluren (oa zondag) kun je voordelig reizen.
Daarna de Royal Mile met alle winkeltjes en bezienswaardigheden bezocht en natuurlijk fish&chips gegeten!
Het weer is hier prima. Graadje of 16, strakblauwe lucht, zon met een fris windje (uit de wind is het super). Heb de hele dag mijn jas niet aangehad.

Highland Games
Na een heerlijk nachtje snurken, is Aadje maar vroeg opgestaan. Die dag (zondag 5 juni) stond er namelijk een tripje naar de Highland Games op het programma. Aadje zat dus al om 8 uur aan een schots ontbijtje. Daarna gauw door naar de bushalte (zo voor de deur), want om half 10 ging mijn trein richting Markinch.
Om half 1 gingen de Highland Games in Markinch van start (entree 6 pond, maar voor Aadje gratis!). Diverse onderdelen waren er te bewonderen: o.a. hardlopen, fietsen, dansen en doedelzakmuziek. Maar de allergaafste onderdelen waren natuurlijk de heavy games. Stoere kerels in een kilt waren aan het kogelstoten, kogelslingeren, een gewicht over een balk gooien en het paalwerpen.
Vooral dat paalwerpen is nogal erg moeilijk. Eerst zo'n boomstam optillen, balanceren, rennen en vervolgens werpen. Ten slotte moet die boomstam ook nog helemaal over de kop zijn gegaan. Een waar spectakel. Daarnaast was het weer helemaal geweldig. Heb daar heerlijk in mijn shirtje op een bankie kunnen genieten.
Deze geweldige dag traditioneel afgesloten met fish & chips!

Info over de Highland Games kun je vinden op http://www.shga.co.uk/events/markinch-highland-games/

Papegaaiduikers!
Maandag 6 juni was ook weer een topdag. Weer vroeg opgestaan, want om 9.40 ging mijn bus vanuit het centrum naar Anstruther. Rond 12 uur in dit vissersplaatsje aangekomen. Even het haventje bewonderd en gauw bij een bakkertje langs voor een paar scones.
Ja, om half 2 had ik dan mijn zodiaktrip naar de Isle of May. Ik was heel benieuwd wat ik daar zou zien. Nu, het was echt schitterend!!! Naar dit eiland komen heel veel zeevogels om te broeden. En op dit eiland zaten maar liefst 46.000 paar puffins (papegaaiduikers). Elk stelletje krijgt 1 puffin. Als alle eitjes uit zijn is het dus een drukte van belang met een kleine 140.000 puffins!
Op het eiland waren een aantal paden uitgezet en de vogels vlogen echt overal. Van heel dichtbij heb ik ze kunnen bewonderen en natuurlijk heb ik de allerleukste puffins op de foto gezet! Helaas maar 2,5 uur op het eiland rond kunnen lopen. Een paar dagen had beter geweest!!! Ook het weer op het eilandje was super. Je zou niet zeggen dat het midden in zee ligt.
Rond half 6 weer teruggekomen met de zodiak in het haventje van Anstruther. Daar zit ook het allerbeste visrestaurant van Schotland, dus jullie kunnen vast raden wat ik heb gegeten. Vervolgens weer een lang trippie met de bus terug naar Edinburgh.

Informatie Isle of May, boottocht vanaf Anstruther

Edinburgh
Dinsdag 7 juni maar even iets later mijn ontbijtje opgepeuzeld. Je mag in deze b&b uit van alles kiezen en het wordt heerlijk voor Aadje klaargemaakt. Meestal houd ik het maar bij scrambeld eggs of een gebakken eitje, toast, croissantjes, fruit, yoghurt, thee en een sappie. Tsja dus dat wordt weer een eind wandelen om dat er allemaal weer af te krijgen!
Die dag in een shirtje en de rugzak op flink aan de wandel geweest. Eerst naar Calton Hill voor een mooi blik over de stad. Vandaar naar de Royal Mile gewandeld en o.a. het Schots Parlement bezocht. Dan heb ik mijn culturele dag in deze vakantie ook maar weer gehad!

Celtic
Naar Schotland gaan zonder een voetbalstadion te bezoeken kan dus echt niet! Dus heeft Aadje op woensdag 8 juni de trein naar Glasgow genomen (circa 1 uur). Daar zitten de 2 bekendste voetbalclubs van Schotland: Glasgow Rangers en Celtic. In het stadion van de Rangers worden alleen in het weekend rondleidingen gegeven, vandaar dat ik naar Celtic Park ben gegaan en uitgestapt bij de halte Bellgrove. Jarenlang was dit het grootste voetbalstadion van de UK, maar de laatste jaren is het stadion van Manchester United net iets groter.
Even na 11 uur ging de rondleiding van start. Klein groepje en dus heel persoonlijk. De kleine prijzenkast bewonderd, de kleedkamer en door de spelerstunnel naar het veld. Ik had niet gedacht dat in dit oude stadion 60.000 supporters kunnen, maar de tribunes zitten hier echt dicht op het veld. Tenslotte nog een film over de historie van de club.
Daarna heb ik de stadsbus gepakt naar het centrum van Glasgow. Wat verschrikkelijk veel winkels zitten er hier! Mijn favoriete stekkie in het centrum was echter het plein voor the city of chambers. Hier stonden heerlijke bankjes, waar Aadje van het zonnetje heeft genoten!

Jan van Genten
Donderdag 9 juni heb ik wederom de trein gepakt en dit keer ging mijn reis naar North Berwick. Allereerst ben ik hier naar het Scottish Seabirdcenter gegaan. Hier is allerlei info te vinden over o.a papegaaiduikertjes en Jan van Genten. Daarna de streekbus gepakt en vlak bij Tantallon Castle uitgestapt voor een schitterende blik op Bass Rock. Op deze rots zit de allergrootste kolonie Northern Gennets (Jan van Genten) van de wereld.
Jammer dat er die dag geen landing gepland was op deze rots. Verder deze dag rustig aan gedaan (????!!!) en heerlijk op een terrasje in het zonnetje gezeten.

Info over het zeevogelcentrum in North Berwick https://seabird.org/index.php?dismiss_cookie_msg=1

Thee met koekjes
Vrijdag 10 juni had ik een reisdag. Om 12 uur vertrok namelijk mijn trein van Edinburgh naar Berwick-upon-Tweed. Dit ligt op de grens van Schotland en Engeland (Northumberland). Nu, met het weer in Schotland heb ik de afgelopen week erg mazzel mee gehad. De hele week heb ik in mijn shirtje en soms in een trui rondgewandeld. Bij het verlaten van het treinstation moest echt de jas aan. Van die vieze miezerregen. Hier heb ik de streekbus (gaat 1x per 2 uur) gepakt naar Seahouses. Ik verblijf daar in een erg leuke B&B op 20 minuutjes lopen van het centrum van Seahouses. Aadje heeft dit keer een erg mooie en riante kamer. Het leuke engelse stel Donna en Paul runnen deze B&B. Na een uurtje relaxen met een bakkie thee (da's mooi in de Uk, overal staat op de kamer een waterkoker met natuurlijk koekjes!) het plaatsje Seahouses verkend met het haventje (gelukkig was het weer droog geworden). Hier vandaan vertrekken de boottrippies naar de Farne Islands.
Helaas zijn de weerberichten voor het komende weekend niet best. Ik ben heel benieuwd of dit weekend mijn twee boottochten naar de Farne Islands door kunnen gaan. Wordt vervolgd ...........

Farne Islands
Voor de kust van Seahouses liggen de Farne Islands. Deze eilandjes zijn bekend vanwege de vele zeevogels die hier komen broeden. Het is nu de tijd dat er kuikentjes worden geboren. De tweede helft van juni is het helemaal topdrukte met alle nieuwe aanwinsten.
De weersvoorspelling voor dit weekend was niet al te best. Maar gelukkig ging mijn geboekte boottrip op zaterdag 11 juni wel in een alternatieve vorm door. In plaats van een dagtrip werd het nu een tripje van bijna 5 uur, waarvan een 3-uurs stop op het eilandje Inner Farne (grootste eilandje). Het weer viel achteraf best wel mee: zwaarbewolkt, maar droog en niet al te veel wind.
Het eiland Inner Farne is wel niet zo mooi als de Isle of May, maar wat kom je hier dichtbij de vogels zeg! Als je niet uitkijkt trap je op een holletje met een kuiken. Daarnaast moet je hier flink bukken en een pet opzetten. Als je aan land komt wachten de Artic Terns (Noordse Stern) je al op. Je loopt namelijk precies door hun broedgebied en als je geen mazzel hebt wordt je op je hoofd gepikt of zit je helemaal onder de vogelpoep! Gelukkig is Aadje er heelhuids vanaf gekomen!
De drie uur op het eiland vlogen zo om. Er waren niet veel wandelpaden, maar wat kom je dicht bij de vogels zeg! Aadje heeft zich dan ook helemaal kunnen uitleven met het fototostel. Ook nu staan de papegaaiduikertjes er weer geweldig op!!!

Informatie Farne Islands/Seahouses

Typisch engels weer
Zondag 12 juni was het typisch engels weer: de hele dag van die vieze miezerregen en mist. Helaas ging mijn boottocht niet door. Goed dat ik meerdere boottrippies had geboekt en is die van gisteren gelukkig wel doorgegaan.
De vriendelijke eigenaar Paul heeft mij in Bamburgh afgezet (5 km van mijn b&b). Bamburgh is bekend van het kasteel dat daar staat en dat heb ik dan maar bezocht. Daarna door naar een engelse tearoom. In de loop van de middag met de streekbus naar mijn b&b. En ook hier is de bushalte weer precies voor de deur (ja, makkelijk hoor google-maps!).

Logeren bij opa en oma
Maandag 13 juni was weer een reisdag. Vroeg opgestaan en eerst bij het ontbijt aangeschoven. Ook hier wordt weer een heerlijk ontbijtje voor Aad klaargemaakt. Ik weet nu al dat ik dit straks thuis ga missen. Geweldig hoor: o.a. scrambled eggs, toast, thee, sappie, yogjurt, fruit en een fruitje om mee te nemen.
Daarna gauw afscheid genomen van Paul en Donna en om 8.45 stond Aadje vervolgens klaar bij de bushalte om naar Berrick-upon-Tweed te gaan. Vandaar met de trein naar York. Daarna in York nog even de bus.
Ik kon direct bij mijn volgende adres om kwart voor 1 inchecken. Ascot House wordt door de familie Wood gerund en ik werd ontvangen door opa en oma! Aadje heeft een mooie kamer en deze is pas helemaal gerenoveerd. Wel in de stijl van het huis: hemelbed en bloemetjes behang!
Natuurlijk eerst een bakkie thee met koekjes en daarna de stad verkend.

York
Voor dinsdag 14 juni had ik een YorkPass. Hiermee kun je allerlei musea en activiteiten bezoeken: o.a. York Minster (kerk), Castle Museum, Hop on Hop off bus en Clifford's Tower met een mooi blik over de stad. Maar natuurlijk heb ik eerst de Chocolade Tour gedaan. York is namelijk de eerste stad in Engeland waar ze vroeger voor het eerst chocola maakten.
Na al dat gestruin door de stad, wilden de voetjes van Aadje niet meer! Die avond weer lekker naar de EK voetbal gekeken.

Whitby
Na anderhalve dag in de stad was Aadje wel weer toe aan frisse zeelucht. Daarom heb ik op woensdag 15 juni de Coastliner bus genomen naar Whitby. Mooie rit door de North York Moors. Halverwege even stop van een uur gemaakt in Pickering. Leuk dorpje met van die typische engelse winkeltjes. Natuurlijk ook even een bakkertje bezocht.
Vervolgens door naar Whitby. Dit is een zeer populaire badplaats waar veel engelsen komen. Deze plaats is verder bekend van Dracula en James Cook. Deze wereldreiziger begon op 18-jarige leeftijd als leerling op een schip vanuit Whitby. Natuurlijk ook even zijn monument aan de haven bezocht en daarop prijkten ook plakkettes vanuit Australie en Canada.

Weer naar huis!
Helaas was donderdag 16 juni mijn allerlaatste dag in Engeland. Hier in York heb ik 3 nachten in een zeer goede b&b verbleven (net een klein hotel met 12 kamers). Goede ontbijten, mooie gerenoveerde kamer en wederom de bushalte voor de deur!
's Morgens nog even gauw bus 11 naar centrum gepakt . Het ritje kost je een pond en je wordt midden in de stad afgezet. Nog even door de straten geslenterd en natuurlijk een engelse tearoom bezocht. 's Middags met de bus, de trein en de airportbus naar de luchthaven van Leeds Bradford.
Helaas mensen. Deze reis van Aadje zit er weer op! Bedankt voor jullie leuke berichtjes, mailtjes en appies. Nog even wachten tot februari 2017, want dan gaat A3 weer op reis!